نقره استرلینگ یا همان نقره 925، آلیاژی از نقره است که از 92.5 درصد نقره و 7.5 درصد مس ساخته می شود. نقره استرلینگ به طور گسترده در ساخت جواهرات نقره و ظروف نقره به کار می رود. بسیاری از دستبندها، گردنبندها و انگشترهای نقره موجود در بازار از نقره استرلینگ ساخته شده اند؛ چراکه این آلیاژ مناسب‌ترین نقره در ساخت زیورآلات، جواهرآلات و همچنین ظروف نقره (البته معمولا نقره‌ای که در ظروف نقره‌ای استفاده می‌شود آلیاژ ۸۴۰ هست) محسوب می‌شود. بنابراین اگر قصد خرید انگشتر یا حقله یا گردنبند نقره را دارید ، مطمئن شوید جواهری که می خرید، نقره استرلینگ است. برای اطلاعات بیشتر در مورد خصوصیات و کاربردهای نقره استرلینگ می توانید صفحه آن در سایت ویکی پدیا را مطالعه فرمایید.

علامت 925 روی نقره های استرلینگ

جواهرات و ظروف نقره با یک سری عدد، نشانه گذاری می شوند که گویای خلوص نقره به کار رفته در آنها است. برای مثال اگر روی یک جواهر نقره عدد 925 حک شده باشد، به معنای آن است که جواهر حاوی 92.5 درصد نقره است و یا اگر روی یک ظرف نقره، عدد 850 حک شده بود به این معنی است که نقره آن ظرف دارای خلوص 85 درصد است. نقره 999 نیز به این معنا است که نقره خالص است. در صورتی که روی جواهر یا ظرف نقره هیچ عددی حک نشده بود، نشانه این است که آن جواهر یا ظرف از نقره ساخته نشده است یا اگر هم از نقره ساخته شده، نقره ان بسیار کم است. مثلا فقط با نقره آبکاری شده است.

نقره استرلینگ

نقره خالص 

نقره، فلزی بسیار نرم است که استفاده از آن به صورت خالص، برای ساخت جواهرات مناسب نیست و درواقع برای ساخت زیورالات و جواهرات نقره باید از آلیاژهای آن مثل استرلینگ استفاده کرد تا دوام لازم را داشته باشد. وقتی صحبت از نقره خالص می‌شود، منظور همان نقره 999 هست که هیچ فلز دیگری به آن اضافه نشده است. اما در بازار وقتی فروشنده از اصطلاح نقره خالص استفاده می‌کند، معمولا منظورش همان نقره استرلینگ هست. چراکه همانطور که ذکر شد نقره خالص در ساخت جواهرات نقره به کار نمی رود و در این صنعت فقط برای ساخت شمش و ساچمه به کار می رود.

روش های تشخیص نقره استرلینگ

همان طور که گفته شد در جواهرات و ظروف نقره علامت خلوص نقره حک می شود. اما در بسیاری از موارد به این اعداد نمی شود اعتماد کرد چرا که ممکن است یک جواهر و ظرف فقط با نقره آبکاری شود و سازنده برای فروش بیشتر، به دروغ روی آن علامت 925 حک کند. بنابراین در این موارد به روش هایی نیاز است تا نقره های استرلینگ و واقعی را از نقره های تقلبی و با خلوص پایین تشخیص دهیم.

خوشبختانه برای این کار روش های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش ها که بسیار هم ساده است، استفاده از آهنربا است. در این روش جواهر یا ظرف را با آهنربا تست می کنیم و اگر جواهر یا ظرف به آهنربا جذب شد، نتیجه می گیریم که آن جواهر نقره استرلینگ نیست چرا که در ان نباید غیر از نقره و مس، فلز دیگری باشد و همان طور که می دانید نقره و مس هیچکدام جذب آهنربا نمی شوند. همچنین جواهرات و ظروف نقره را می توان با محلول شورتر تست کرد. این روش که از دقت بالایی برخوردار است، کمی تخصصی و نیاز به مهارت دارد اما بهترین روش شناسایی و عیارسنجی نقره به شمار می رود.

نقره

اندازه گیری وزن نقره

نقره را معمولا با اونس تروا وزن می کنند و نقره استرلینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. هر اونس تروا معادل 31.103 گرم است. بنابراین وقتی صحبت از یک اونس تروا نقره می شود، منظور 31.103 گرم نقره است.

آبکاری جواهرات نقره با رودیوم

نقره استرلینگ با گذشت زمان سیاه و تیره می شود. به همین علت بعضی از جواهرات نقره را با رودیوم آبکاری می کنند تا هم درخشندگی و زیبایی بیشتری پیدا کنند و هم دیرتر سیاه و تیره شوند. البته بعضی از سازندگان به آبکاری نقره های استرلینگ با نقره 999 بسنده می کنند و گاهی هم اینگونه جواهرات با طلا آبکاری می شوند که به آن طلای آبکاری شده می‌گویند. 

چگونه تشخیص دهیم جواهر نقره تقلبی نیست و استرلینگ خالص و واقعی است؟

روش های مختلفی برای تشخیص جواهرات استرلینگ از نقره تقلبی وجود دارد که توجه به آنها باعث می شود که هنگام خرید اینگونه جواهرات سرتان کلاه نرود. اولین و بهترین کاری که باید انجام دهید خرید از فروشنده معتبر است. کار دیگری که میتوانید حین خرید انجام دهید توجه به علامت حک شده روی جواهر است که باید عدد 925 یا ترکیب آن با کلمه Silver یا حرف S باشد. همچنین استفاده از آهنربا می تواند ما را در تشخیص نقره از جواهرات و بدلیجات استیل کمک نماید. گفتنی است که روش های دیگری هم مثل تست اسید یا تست محلول شوتر و … هم وجود دارد که این روش ها به جواهر موردنظر آسیب می رساند و برای تشخیص نقره تقلبی از جواهری که تازه خریداری شده قاعدتا راهگشا نمی‌باشد.