روشهای مختلفی برای تبدیل کلرید نقره به فلز نقره وجود دارد که از این روش ها می توان به روش های روی، آهن  و آلومینیوم اشاره نمود. ما دراین مطلب می خواهیم به روش سدیم هیدروکسید و شکر بپردازیم که تفاوت های بارزی با روش های دیگر دارد.

اخطار: در روش سدیم هیدروکسید و شکر، همان طور که از نام آن مشخص است از سدیم هیدروکسید استفاده می شود. افرادی که قصد استفاده از این روش را دارند باید توجه کنند که پاشیدن قطره ای از سدیم هیدروکسید به چشم به راحتی می تواند باعث کوری شود.

مرحله اول – حل کردن ضایعات نقره در اسید نیتریک

در اولین مرحله باید ضایعات نقره ای که در اختیار دارید مثل جواهرات یا ظروف نقره را در اسید نیتریک حل کنید.

مرحله دوم – رسوب دادن نقره به روش کلرید نقره

کلرید نقره

در این مرحله باید نقره را از محلول نیترات نقره و به روش کلرید نقره رسوب دهید. برای این کار کافی است که کمی نمک یا آب نمک در محلول بریزید تا نقره از محلول رسوب کند و پس از آن محلول را فیلتر کنید.

مرحله سوم – افزودن سدیم هیدروکسید

برای تبدیل رسوب کلرید نقره به فلز نقره به روش سدیم هیدروکسید و شکر، ابتدا کمی آب و سدیم هیدروکسید به رسوب اضافه کنید و محلول حاصل را خوب هم بزنید تا رسوب کلرید نقره کم کم به اکسید نقره تبدیل شود. دقت کنید که محلول و رسوب باید به مقدار کافی و به صورت مداوم هم زده شوند تا همه ذرات کلرید نقره بتوانند به اکسید نقره تبدیل شوند. در صورتی که محلول به خوبی هم زده نشود، مقداری از ذرات در همان فاز کلرید نقره باقی خواهند ماند که در نهایت بازدهی فرایند به شکل قابل توجهی پایین خواهد آمد.

استخراج نقره

مرحله چهارم – افزودن شکر

زمانی که رسوب کلرید نقره به رسوبی سیاه رنگ که درواقع همان اکسید نقره است تبدیل شد، کمی شکر به محلول اضافه کنید تا اکسید نقره به فلز نقره تبدیل شود.

مرحله پنجم – جداسازی پودرنقره

نقره

درپایان پس از این که رسوب اکسید نقره به پودر خاکستری رنگ نقره تبدیل شد، باید پودر را از محلول جدا کنید و با آب بشویید. پس از آن می توانید پودر را خشک و به روش های رایج ذوب کنید. در ادامه پیشنهاد می کنیم که فیلم آموزشی که در آن نقره به روش کلرید نقره از ظروف استرلینگ بازیابی می شود و سپس به روش شکر و سدیم هیدروکسید کلرید نقره به پودر نقره تبدیل می شود را مشاهده نمایید. لازم به ذکر است که این فیلم آموزشی توسط ما دارای زیرنویس فارسی گردیده است.

فیلم آموزشی تبدیل کلرید نقره به فلز نقره به روش شکر و سدیم هیدروکسید