روش های مختلفی برای ترسیب نقره وجود دارد که معروف ترین آنها، سمنتاسیون و کلرید نقره می باشند. در این مطلب قصد داریم این دو روش را توضیح دهیم.

ترسیب نقره به روش سمنتاسیون

روش سمنتاسیون یکی از رایج ترین روش های ترسیب نقره است. در این روش پس از حل کردن نقره در اسید نیتریک، محلول نیترات نقره را فیلتر می کنند تا ناخالصی ها و مواد حل نشده از محلول جدا شوند و بعد یک تکه شمش یا لوله مسی تمیز و خالص را درون محلول می اندازند و چند روز صبر می کنند تا نقره روی مس رسوب کند و به اصطلاح سمنت شود. سپس پودر نقره را از مس و محلول جدا می کنند و با آب می شویند. در پایان پودر نقره به دست آمده را خشک و ذوب می کنند.

ترسیب نقره به روش کلرید نقره

روش کلرید نقره یکی از رایج ترین روش های بازیابی نقره از محلول نیترات نقره است. در این روش نمک یا اسید کلریدریک به محلول افزوده می شود تا نقره به شکل کلرید نقره از محلول رسوب کند. پس از آن رسوب جداسازی و شسته می شود و بعد به روش های رایج به فلز نقره کاهش می یابد. مثلا به ذرات کلرید نقره محلول سدیم هیدروکسید اضافه می کنند تا کلرید نقره به اکسید نقره تبدیل شود و بعد به محلول، شکر می افزایند تا ذرات اکسید نقره به فلز نقره کاهش یابند. در پایان پودر نقره را می شویند و خشک می کنند تا برای مرحله ذوب آماده شود.

کلرید نقره

اگر نمی دانید کلرید نقره (Silver chloride) چیست، این یک ترکیب شیمیایی است که فرمول آن AgCl می‌باشد. این بلور سفید برای حلالیت پایینش در آب شناخته شده‌است و در برابر نور و گرما به نقره و کلر تجزیه می‌شود که در برخی نمونه‌ها با تغییر رنگ ذرات به خاکستری یا بنفش این تغییر آشکار می‌شود. سیلور کلرید به صورت طبیعی در کانی کلورآرژیریت یافت می‌شود و به صورت مصنوعی نیز در بالا ذکر شد که چگونه تولید می گردد (ترکیب محلول آبی نیترات نقره و کلرید سدیم).

نقره

سمنتاسیون نقره یا کلرید نقره

روش های سمنتاسیون نقره و کلرید نقره، هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند و هر فردی با توجه به سلیقه و شرایط خود می تواند برای ترسیب نقره، از یکی از این دو روش استفاده کند. به طور کلی روش کلرید نقره از روش سمنتاسیون نقره پردردسر تر است و مراحل بیشتری دارد اما در عوض نقره تولیدی با این روش خلوص بیشتری دارد.