با اینکه نقره در بین همه فلزات گرانبها با اختلاف ارزان ترین است، اما در اکثر مواقع بازیافت آن توجیه اقتصادی دارد. البته این فلز گرانبها از خاک های معدنی مثل خاک طلا، خاک مس و سرب و روی نیز استخراج می شود. نقره را به روش های مختلفی استخراج می کنند که می توان به روش های اسید، قالکاری و سیانید اشاره نمود. اما وقتی از روش اسید استفاده می شود بازهم روش های مختلفی برای بازیابی و رسوب دادن آن از محلول نیترات نقره وجود دارد که می توان از روش های سمنتاسیون، کلرید نقره و سدیم فرمات نام برد. در این مطلب قصد کرده ایم که به روش های رایج بازیابی و رسوب دادن نقره پس از انحلال آن در اسید  بپردازیم.

رسوب دادن نقره به روش سمنتاسیون با مس

در شیمی و استخراج فلزات، سمنتاسیون به معنای تبدیل یون های فلزی در محلول به فاز فلز با استفاده از یک عامل سمنتاسیون مانند یک فلز دیگر است.این روش معمولاً در استخراج فلزات ارزشمند مانند طلا، نقره و پلاتین استفاده می‌شود. برای مثال می توان نقره را با مس از محلول مورد نظر رسوب داد. در روش سمنتاسیون با مس، یک تکه مسی در محلول نیترات نقره قرار داده می شود تا نقره به شکل پودر نقره از محلول رسوب کند. این روش ساده ترین راه رسوب دادن نقره از محلول نیترات نقره می باشد، اما باید توجه داشته باشید که این به این معنی نیست که این روش، روش ساده ای است. اتفاقا سمنتاسیون نقره پیچیدگی های زیادی دارد که باید با آنها آشنا باشید. جهت آشنایی بیشتر با این روش، پیشنهاد می شود مقاله سمنتاسیون را مطالعه فرمایید.

رسوب دادن نقره به روش سمنتاسیون با مس

روش کلرید نقره

کلرید نقره یک ترکیب شیمیایی با فرمول AgCl است که یکی از معروف ترین نمک های فلز گرانبهای نقره محسوب می شود و در عین حال یکی از روش های استخراج نقره هم به شمار می رود. درواقع روش کلرید نقره در کنار روش سمنتاسیون، از محبوب ترین و رایج‌ترین روش‌های بازیابی و ترسیب نقره می‌باشد. برای رسوب دادن نقره به این روش کافی است مقداری نمک یا جوهر نمک در محلول نیترات نقره بریزید تا نقره رسوب کند. ازآنجایی‌که نقره نه به شکل فلز بلکه به‌صورت کلرید نقره رسوب می‌کند، نیاز به مراحل دیگری جهت تبدیل کلرید نقره به نقره خواهد بود. در اینجا به روش های تبدیل کلرید نقره به نقره فلزی پرداخته ایم.

روش کلرید نقره

ترسیب نقره با استفاده از سدیم فرمات

سدیم فرمات (Sodium formate) یک پودر سفیدرنگ با فرمول شیمیایی HCOONa و در واقع نمک سدیم اسید فرمیک است که علاوه بر کاربردهای متنوعی که در صنعت دارد، در استخراج نقره نیز از آن استفاده می شود و به عبارت دیگر یکی از روشهای رسوب دادن و بازیابی نقره محسوب می شود. در این روش با اضافه کردن سدیم فرمات به محلول نیترات نقره، نقره به فرم فلزی رسوب داده می‌شود. این روش برای ترسیب نقره، به‌اندازه روش‌های سمنتاسیون و کلرید نقره، چندان رایج نیست اما ویژگی بارز و مهم آن این است که نقره را به صورت نقره 999 و بسیار خالص رسوب می دهد. البته این روش نسبت به روش های دیگر پیچیده تر است و مراحل بیشتری نیاز دارد. لازم به ذکر است که قبلا در اینجا، در مورد نحوه ترسیب نقره با سدیم فرمات بحث کرده ایم.