پس از این که مقاله ای پیرامون وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای استخراج فلزات گرانبها منتشر کردیم، حال قصد داریم مواد و ترکیبات شیمیایی مورد نیاز برای این کار را معرفی کنیم.

اسیدهای مورد نیاز برای استخراج فلزات گرانبها

اسید نیتریک

اسید نیتریک برای حل کردن نقره، فلزات پایه مثل روی، مس و نیکل و همچنین در ساخت تیزاب سلطانی استفاده می شود و و می‌تواند هم در حل کردن طلا و هم در حل کردن نقره کاربرد داشته باشد. بزرگترین مشکل اسید نیتریک این است که در حین واکنش – مثلا حل کردن طلا یا نقره – دودی از خود تولید می کند که برای سلامتی انسان و محیط زیست بسیار مضر است.

هیدروکلریک اسید

هیدروکلریک اسید یکی دیگر از اسیدهای رایج است که برای حل کردن برخی از فلزات پایه، ساخت تیزاب سلطانی و رسوب دادن کلرید نقره از محلول نیترات نقره استفاده می شود. از این اسید همچنین برای ساخت استانوس کلرید که برای تست محلول های حاوی فلزات گرانبها کاربرد دارد، استفاده می شود.

اسید سولفوریک

اسید سولفوریک

اسید سولفوریک یک اسید رایج، بسیار خورنده و خطرناک است که از آن برای تولید سولفات نقره و حل کردن فلزات استفاده می شود.

تیزاب سلطانی

تیزاب سلطانی از ترکیب اسید نیتریک و هیدروکلریک اسید با نسبت سه به یک تولید می شود و برای حل کردن طلا، پلاتین و پالادیوم به کار می رود.

محلول های شیمیایی مورد نیاز برای استخراج طلا و نقره

هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید در حل کردن طلا، حل کردن برخی از فلزات پایه و ساخت محلول اسید پراکسید کاربرد دارد.

استانوس کلرید

استانوس کلرید

استانوس کلرید یکی از مهمترین محلول های شیمیایی در صنعت بازیابی فلزات گرانبها است. از استانوس کلرید برای تست محلول های حاوی فلزات گرانبها استفاده می شود. برای مثال اگر محلولی داشته باشید و می خواهید بدانید که در آن طلا حل شده است یا نه، باید از محلول استانوس کلرید استفاده کنید. لازم به ذکر است که این محلول  فلز گرانبها شامل طلا، پلاتین، پالادیوم و رودیوم کاربرد دارد.

مواد و ترکیبات شیمیایی رایج

کلرید نقره

رسوبی سفید رنگ و بسیار نامحلول است که از ترکیب نمک یا هیدروکلریک اسید به محلول نیترات نقره تولید می شود. لازم به ذکر است که کلرید نقره را پس از رسوب دادن از محلول نیترات نقره، در فرآیند جداگانه ای به پودر نقره فلزی تبدیل می کنند.

اوره

اوره

اوره یک پودر سفید رنگ با ذرات درشت است که از آن برای حذف اسید نیتریک از محلول و خنثی سازی تیزاب سلطانی استفاده می شود. البته با توجه به این که روش اوره، روشی غلط و پرخطری است، توصیه می شود که به جای آن از روش های دیگری مثل سولفامیک اسید استفاده کنید.

سولفامیک اسید

همانطور که در بالا ذکر شد، این ماده شیمیایی همچون اوره برای خنثی سازی محلول های تیزابی استفاده می شود.

خرید اینترنتی سولفامیک اسید – برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

سدیم هیدروکسید یا سود سوزآور

سدیم هیدروکسید یا سود سوزآور، پودری سفید رنگ است (البته به صورت پرک یا محلول هم در بازار موجود می باشد) که یک باز قوی و خورنده محسوب می شود و می تواند باعث آسیب شدید به پوست و چشم شود. همچنین لازم است که پودر سدیم هیدروکسید را دور از هوا و رطوبت نگه دارید چون در اثر جذب هوا و رطوبت به سدیم کربنات تجزیه می شود. در استخراج فلزات گرانبها از سدیم هیدروکسید برای تبدیل نیترات نقره به اکسید نقره و تبدیل کلرید نقره به فلز نقره استفاده می شود.

بوره (تنه کار)

بوره (تنه کار)

از بوره یا همان تنه کار، برای ذوب فلزات گرانبها به عنوان فلاکس و کمک ذوب استفاده می شود. تقریبا همه افراد برای ذوب طلا و نقره از این پودر سفید رنگ استفاده می کنند و با آن آشنا هستند.

سدیم کربنات

ازسدیم کربنات، در بعضی از مواقع و بسته به شرایط به عنوان فلاکس در فرآیند ذوب طلا و نقره استفاده می شود.

رسوب دهنده های فلزات گرانبها

سدیم متابی سولفیت

سدیم متابی سولفیت یک پودر سفید رنگ است که از آن برای رسوب دادن پودر طلا از محلول تیزابی استفاده می شود.

سولفات آهن

سولفات آهن

سولفات آهن پودری سبز رنگ است که همچون سدیم متابی سولفیت برای رسوب دادن پودر طلا از محلول تیزابی کاربرد دارد.

آمونیوم کلرید

از آمونیوم کلرید برای رسوب دادن انتخابی پلاتین از محلول تیزابی استفاده می شود.

سدیم کلرات

سدیم کلرات، رسوب دهنده رایج پالادیوم از محلول های تیزابی است.

پودر روی

از پودر روی برای رسوب دادن فلزات گروه پلاتین مثل پلاتین و پالادیوم استفاده می شود. البته پودر روی برای تبدیل کلرید نقره به نقره نیز کاربرد دارد.

پودر آلومینیوم

پودر آلومینیوم

پودر آلومینیوم نیز مثل پودر روی برای رسوب دادن و سمنت کردن فلزات گروه پلاتین از محلول کاربرد دارد.

دی متیل گلی اکسیم

برای رسوب دادن انتخابی پالادیوم از محلول، از دی متیل گلی اکسیم استفاده می شود.