بسیاری از کاربران ایزی گلد وقتی تصویر اولین طلای خود را برای من می‌فرستند، در توضیح تصویر فرستاده‌شده، جمله‌ای شبیه به جمله زیر می‌نویسند:
تمام شد. من یاد گرفتم!

اما آیا واقعاً با استخراج اولین طلای خود می‌توانیم نتیجه بگیریم که این کار را (استخراج فلزات گران‌بها) یاد گرفته‌ایم؟! بدون شک خیر و دلیلش را با ذکر سه مثال توضیح می‌دهم:

مثال اول:

فردی از مقداری خاک طلا یک گرم طلا استخراج می‌کند. این در حالی است که خاکش حاوی یک و نیم گرم طلا بوده است!

مثال دوم:

فردی از چند عدد پایه‌های رم کامپیوتر، نیم گرم طلا بازیافت می‌کند و از نتیجه کار هم راضی است؛ زیرا با توجه به محاسباتی که از قبل داشته، توانسته است همه طلا را از پایه‌ها بگیرد. البته برای رسوب دادن طلا مجبور شده مقدار بسیار زیادی اوره و متابی سولفیت سدیم مصرف کند.

مثال سوم:

فردی یک گرم طلا از مقداری سی پی یوی سرامیکی استخراج کرده است. اطمینان دارد که همه طلا را از سی پی یوها گرفته است، ولی طلای به‌دست‌آمده عیار پایینی دارد.

همان‌طور که می‌بینید در هر سه مثال بالا، افراد فرضی ما توانسته‌اند طلای خود را از موادشان استخراج کنند. اما فرد اول نیم گرم طلا را در خاک خود جا گذاشته است، فرد دوم فرایند بازیابی را به درستی انجام نداده به طوری که در مراحل خنثی‌سازی و رسوب دادن طلا به مشکل برخورده است و طلای فرد سوم نیز ناخالص بوده است. بنابراین می‌توانیم بگوییم که این افراد هریک به نحوی کار خود را به درستی انجام نداده و درواقع فرایند استخراج فلزات گران‌بها را به طور کامل یاد نگرفته‌اند.

به احتمال زیاد اکنون این سؤال برایتان پیش آمده که پس ما چه موقع می‌توانیم نتیجه بگیریم که این کار را فرا گرفته‌ایم؟ به نظر من اگر همه موارد زیر در مورد فردی صدق کند، می‌توانیم بگوییم که آن فرد استخراج فلزات گران‌بها را یاد گرفته است. البته این بدان معنا نیست که فرد مذکور اجازه دارد مطالعه و تحقیق را قطع کند، چراکه در علم و یادگیری پایانی وجود ندارد.

1- قادر به بازیابی همه فلزات گران‌بهایی که با آن‌ها سروکار دارد، اعم از طلا، نقره، پالادیوم و … باشد.

2- بتواند فلزات گران‌بها را تقریباً از هر مواد و ضایعاتی که حاوی این فلزات است، بازیابی کند یا حداقل روشی را برای بازیابی آن‌ها طراحی کند.

3- در فرایند بازیابی – به خصوص در مراحل خنثی‌سازی و رسوب دادن – به مشکل پیچیده‌ای برنخورد.

4- به جز در موارد خاص، حداقل 95 درصد فلز گران‌بهای موجود در موادش را استخراج کند.

5- فلز گران‌بهای استخراج‌شده از خلوص قابل قبولی برخوردار باشد.

6- میزان مواد شیمیایی که مصرف می‌کند مثل اسیدها، رسوب‌دهنده‌ها و … در حد معقول باشد.

7- نکات ایمنی را رعایت کند و خطری را متوجه سلامتی خود، دیگران و محیط زیست نکند.

لازم به ذکر است که فهرست بالا فقط شامل مواردی است که به ذهن من رسید، بنابراین خوشحال می‌شوم اگر موردی نیز به ذهن شما آمده، آن را از طریق نظرات وب‌سایت (قسمت پایین) با من و دیگران به اشتراک بگذارید.