چند سال پیش فردی که حکم استادی را برای من داشت و به من چیزهای زیادی را در زمینه استخراج فلزات گران‌بها آموخت، جمله زیبا و پرمعنی را به من گفت که ذهنم را نسبت به این حرفه (استخراج فلزات گران‌بها) بسیار باز کرد. دوست دارم این جمله را از ایشان برایتان نقل‌قول کنم، زیرا مطمئنم که به کار شما هم می‌آید. جمله‌ای که استادم به من گفت این بود: “استخراج فلزات گران‌بها هم علم است و هم هنر”؛ جمله‌ای که اگرچه کوتاه و به ظاهر ساده است، اما بسیار مهم و درکش ضروری است.

راستش را بخواهید روزی که این جمله را شنیدم، بخش اولش (یعنی علم) را فهمیدم؛ زیرا تا آن موقع آن‌قدر آزمون‌وخطا و ضرر کرده بودم و آن‌قدر به من توصیه مطالعه کردن شده بود که بفهمم منظور از علمی بودن این حرفه چیست. اما بخش دوم جمله (یعنی هنر) را درک نکردم و این مسئله باعث شد حتی پیش خودم آن را به سخره بگیرم. با این حال مدت زیادی طول نکشید که بخش دوم حرف استادم را هم بفهمم. البته ایشان همان روز هم بخش دوم جمله‌اش را برای من توضیح داد، اما من نادان‌تر و عجول‌تر از آن بودم که گوشم به این حرف‌ها بدهکار باشد.

دوستان عزیزم شاید بدانید که من همیشه در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی ایزی‌گلد همه را به چند ماه مطالعه و تحقیق پیش از شروع کار عملی تشویق می‌کنم. این دقیقاً چیزیست که من از دیگران یاد گرفتم و سعی کرده‌ام به رسم امانت در اختیار شما قرار دهم. ازاین‌رو نیازی نمی‌بینم که بازهم روی علمی بودن حرفه استخراج فلزات گران‌بها تأکید کنم، اما فکر می‌کنم در مورد توضیح “هنر بودن این حرفه” کم‌کاری کرده‌ام.

چند روز پیش یکی از خریداران کتاب، جهت رفع اشکال، تصاویر زیر را به ایمیل من فرستادند. چیزی که توجه من را جلب کرد، کثیف بودن بوته ذوب و ناخالص بودن شدید پودر طلا بود. با مشاهده این تصاویر ناخداگاه به یاد جمله استادم افتادم؛ همان جمله “استخراج فلزات گران‌بها هم علم است و هم هنر”.

استخراج فلزات گرانبها

دوستان عزیز اگر می‌خواهید فلز گران‌بهایتان را به طرز صحیحی استخراج کنید باید دقت، ظرافت و حوصله به خرج دهید؛ درست مثل یک نقاش هنرمند که اثر هنری خلق می‌کند. کسانی که کتاب من را خوانده‌اند، می‌دانند که من فرایند بازیافت بعضی از قطعات الکترونیکی را حتی تا چند هفته طول می‌دهم و این موضوع برمی‌گردد به چیزی که از جمله استادم یاد گرفتم.

بیش از این سرتان را درد نمی‌آورم و به سراغ اصل مطلب می‌روم. اعضای گرامی ایزی‌گلد، اگر بخواهید به هر دلیلی مثلاً با این خیال که کارتان سریع‌تر تمام شود بعضی از مراحل را به کل حذف کنید، هر مقدار اسیدی که دلتان می‌خواهد به مواد بیفزایید یا برای اینکه موادتان زودتر حل شود، محلول را بیش از اندازه حرارت دهید، آن‌وقت نتیجه‌اش می‌شود یک محلول کثیف و غلیظ که فیلتر کردن، خنثی‌سازی و رسوب دادن فلز گران‌بها از آن هفت خان رستم است. تازه وقتی از این هفت خان گذشتید، احتمالاً با رسوبی مواجه خواهید شد که بیشتر شبیه خاک و گل است تا پودر فلز گران‌بها!