ببیشتر طلای جهان از معادن طلا تولید و استخراج می شود؛ معادنی که در آنها طلا و نقره محصول اصلی است. اما مقادیر مهمی از طلایی که سالانه در جهان تولید می شود، در فرایند استخراج سایر فلزات به خصوص مس به دست می آید. به عنوان مثال در کانادا از کانی های نیکل و در آفریقای جنوبی از کانی های پلاتین و در حین فرایند تولید نیکل و پلاتین، مقداری زیادی طلا به دست می آید.

در ایالات متحده آمریکا، در طول سال 1983 حدود بیست درصد کل تولید طلا، محصول فرعی استخراج فلزات پایه بود. همچنین در فیلیپین، استرالیا، گینه نو، مکزیک و روسیه هر ساله مقدار قابل توجهی طلا به عنوان محصول جانبی تولید می شود.

تولید طلا

تولید طلا در فرایند استخراج و تولید مس

در بسیاری از کشورهای جهان، طلا از سنگ مس به دست می آید؛ چراکه سنگ مس همیشه حاوی مقداری از طلا و البته نقره است (نقره به خاطرارتباطش با طلا در کانی ها، در عملیات استخراج، همیشه همراه طلاست). البته این موضوع به نحوه استخراج مس از سنگ معدن هم مربوط است، زیرا در روش الکترووینینگ مس، به عنوان پروسه ای که در جهان رایج و غالب است، سنگ مس به گونه ای پردازش می شود که طلا به عنوان محصول جانبی و در یک فرایند کم دردسر خود بازیابی شود.

این پروسه به این صورت است که سنگ مس در اسیدسولفوریک حل و به اصطلاح لیچ می شود و بعد محلول حاوی مس، طلا و سایر فلزات گرانبها به سلول های الکترووینینگ انتقال می یابند تا مس به شکل ورق کاتدی از محلول استخراج شود و طلا و فلزات گرانبهای دیگر به صورت لجن در کف سلول ته نشین شوند.

تولید طلا در فرایند استخراج و تولید مس

تولید فلزات گرانبها در شرکت مس کرمان

جالب است بدانید که در ایران و در شرکت مس کرمان، مس به همین روش بالا تولید می شود و درنتیجه طلا و فلزات گرانبها به شکل لجن به دست می آید. این محصول توسط شرکت مس کرمان و تحت عنوان کنسانتره فلزات گرانبها، در بورس کالا به شرکت های پایین دست فروخته می شود و این شرکت ها نیز آن را خریداری و فلزات گرانبهای موجود را جداسازی و بازیابی می کنند.