به فرآیندی که طلا از ناخالصی ها و فلزات مزاحم مثل مس،روی، نیکل و نقره جداسازی و سپس بازیابی می‌شود، جداسازی طلا می گویند. به دلیل این که طلا و نقره خصوصیات شیمیایی مشابهی دارند، در خاک های معدنی اغلب این دو فلز با هم یافت می‌شوند. همچنین در بسیاری از قطعات و بردهای الکترونیکی و حتی جواهرات، از طلا، نقره، پالادیوم و پلاتین با هم استفاده می شود. از طرفی چه در خاک و سنگ طلا و چه در قطعات و بردهای الکترونیکی انبوهی از فلزات مثل آهن، مس، سرب و روی وجود دارد. بنابراین برای استخراج طلا چه از خاک های معدنی و چه ازقطعات الکترونیکی، باید طلا از ناخالصی ها، فلزات مزاحم و فلزات گرانبهای دیگر جداسازی شود. این کار به روش‌های مختلفی می‌تواند انجام گیرد که در زیر به بعضی از مهمترین آنها اشاره می‌کنیم.

جداسازی طلا از خاک طلا و قطعات الکترونیکی به روش قالکاری

روش قالکاری که روشی مناسب برای جداسازی طلا از خاک و سنگ طلا و همچنین قطعات الکترونیکی است، از پربازده ترین و رایج ترین روش های جداسازی فلزات گرانبها – از جمله طلا – از ناخالصی هاست. در این روش موادی که مثلا حاوی طلا هستند در کوره به همراه کمک ذوب و فلاکس های مختلف ذوب می شوند و سپس طلا با فلزی مثل نقره یا مس جمع می شود و به صورت یک شمش یا قرص در می آید. این قرص که حاوی طلا و فلز جمع کننده خواهد بود، باید بعدا به روش های شیمیایی یا کوپلاسیون خالص سازی شده و فلز گرانبهای موجود در آن بازیابی گردد.

کوره قالکاری

جداسازی طلا از فلزات مزاحم به روش کوپلاسیون

کوپلاسیون، روشی قدیمی است که امروزه نیز کاربرد دارد و اتفاقا استفاده از آن بسیار رایج است. در این روش طلا را با اکسید سرب مخلوط کرده و آن را ذوب می کنند تا طلا با سرب آلیاژ شود. سپس آلیاژ تولید شده را در کوره و در دمای 960 درجه سانتی گراد حرارت می دهند تا فلزات مزاحمی نظیر مس، سرب و روی، به صورت اکسید، از طلا جداسازی شود. لازم به ذکر است که این روش برای خاک طلا، قرص مس و نقره که حاوی طلا هستند و موادی از این دست کاربرد دارد. البته باید خاطرنشان کرد که این روش بیشتر برای آزمایش و عیارسنجی مواد یا برای استخراج فلزات گرانبها در مقادیر کم کاربرد دارد.

جداسازی طلا به روش کوپلاسیون

جداسازی طلا با اسید نیتریک و تیزاب سلطانی

اسیدکاری با اسید نیتریک و تیزاب کاری، روش دیگری است که توسط بسیاری از افراد برای جداسازی طلا از ناخالصی ها و فلزات مزاحم استفاده می شود و البته بیشتر در حجم های کوچک و کارگاهی و برای موادی نظیر خاک و سنگ طلا، جواهرات مستعمل و قطعات الکترونیکی کاربرد دارد. در این روش طلا را در اسید نیتریک حل می کنند تا فلزاتی مثل مس و نقره در اسید حل شوند یا این که به طور مستقیم آن را تیزاب کاری می کنند و طلا را به صورت انتخابی رسوب می دهند. از مزایای این روش این است که با کمترین امکانات و تجهیزات قابل انجام است و هزینه پایینی دارد. همچنین در صورتی که فرآیند با دقت و تمیز انجام شود، می تواند طلا را با خلوص حتی تا بیش از 99 درصد جداسازی کند.

"</p

استفاده از جوهرنمک و تیزاب سلطانی

این روش نیز شبیه به روش اسید نیتریک و تیزاب سلطانی است، با این تفاوت که به جای اسید نیتریک از جوهرنمک استفاده می شود. روش جوهرنمک، درست مثل روش اسید نیتریک، برای خاک طلا، جواهرات مستعمل و قطعات الکترونیک کاربرد دارد و می توان از آن برای جداسازی طلا از همه موارد ذکر شده استفاده کرد. در این روش مواد (مثلا خاک طلا یا قطعات الکترونیکی) در جوهرنمک قرار داده می شوند تا ناخالصی ها و فلزات مزاحم در جوهرنمک حل شوند؛ سپس مواد تیزاب کاری شده و طلا به روش های رایج استخراج می گردد.

کتاب “بازیافت شیمیایی طلا و نقره”

کتاب آموزش بازیابی طلا و نقره

  • اگر طرز صحیح حل کردن نقره و فلزات پایه در اسیدنیتریک را نمی دانید.
  • اگر با نحوه جداسازی فلزات مزاحم از طلا آشنا نیستید.
  • اگر نحوه حذف و رفع آلودگی قلع و متااستانیک اسید را نمی دانید.
  • اگر می خواهید روش های مختلف حذف فلزات پایه را، به شکل مرحله به مرحله و با جزئیات کامل یاد بگیرید.

پیشنهاد می کنیم کتاب “بازیافت شیمیایی طلا و نقره” را از طریق لینک زیر دریافت و مطالعه کنید.

فروشگاه اینترنتی ایزی گلد