فرض کنید که یک پودر حاوی سه فلز گران‌بهای پلاتین، رودیوم و پالادیوم داریم  و می‌خواهیم این فلزات گران‌بها را از این پودر بازیابی کنیم. برای این کار از روش‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد که در ادامه یکی از این روش‌ها را توضیح می‌دهیم. البته لازم به ذکر است که کلیت بیشتر این روش ها یکی است و تفاوت چندانی با هم ندارند.

نکته ایمنی

فرآیند اسید کاری و تیزاب کاری فلزات پلاتین، پالادیوم و رودیوم، فرآیندی خطرناک است چراکه محلول‌ها و بخارات حاوی این فلزات سمی و حتی کشنده هستند. بنابراین روشی که در این مقاله توضیح داده‌شده است باید توسط فردی انجام شود که با نحوه بازیابی این فلزات آشنایی داشته باشد. همچنین لازم است که این فرد به تجهیزاتی نظیر ماسک تنفسی و هود شیمیایی مجهز باشد.

1- حذف فلزات مزاحم از پودر حاوی پلاتین، رودیوم و پالادیوم

در اولین مرحله باید فلزات مزاحم را از پودر جدا کرد. برای این منظور از اسید سولفوریک رقیق استفاده می‌کنیم. بنابراین اسیدسولفوریک رقیق را به آرامی به پودر اضافه کنید. پس از این که پودر را در اسید حل کردید، باید محلول را فیلتر کنید.

تیزاب کاری

اخطار: اسید سولفوریک اسیدی بسیار خطرناک و خورنده است و خطرات آن وقتی داغ شود چند برابر می گردد. بنابراین نباید از اسید سولفوریک غلیظ استفاده کنید.

2- جداسازی و بازیابی پالادیوم از پودر

پودر را در اسید نیتریک حل کنید تا پالادیوم در اسید حل شود. پس‌ازاین که پالادیوم را در اسید نیتریک حل کردید، می‌توانید آن را با دی متیل گلی اکسیم یا پودر روی از محلول رسوب دهید.

جداسازی و بازیابی پالادیوم

3- جداسازی پلاتین از رودیوم

پودر را در تیزاب حل کنید تا پلاتین در تیزاب سلطانی حل شود.  پس از حل شدن پلاتین، محلول را فیلتر کنید و سپس آن را با آمونیوم کلرید رسوب دهید.

استفاده از اسیدپراکسید

جداسازی پلاتین از رودیوم

برای این‌که مطمئن شوید که رودیوم در محلول حل نمی‌شود، می‌توانید به‌جای تیزاب سلطانی از محلول اسیدپراکسید استفاده کنید. در صورت استفاده از این محلول باید پودر را چند بار در این محلول حل کنید تا از حل شدن کامل پلاتین اطمینان یابید.

4- بازیابی رودیوم

برای بازیابی رودیوم کار دیگری لازم نیست، چراکه اگر مراحل قبلی را به نحو احسن انجام داده باشید، پودر باقی‌مانده، رودیوم خالص خواهد بود. بنابراین پودر باقی‌مانده از فرآیند تیزاب کاری را بشویید تا وقتی‌که کاملاً تمیز شود، سپس پودر را خشک کنید.

آموزش بازیافت طلا و نقره به روش شیمیایی

کتاب آموزش بازیافت طلا و نقره

در کتاب “بازیافت طلا و نقره به روش شیمیایی”، نحوۀ استخراج طلا و نقره از جواهرات دست دوم و قطعات الکترونیکی آموزش داده شده که شامل مباحث زیر است: 

  • آموزش ساخت هود شیمیایی و اسکرابر (تصفیه‌کننده دود اسید)
  • تست فلزات گرانبها (طلا، نقره، پلاتین و پالادیوم) با استانوس کلرید
  • استخراج نقره از جواهرات و ظروف نقره
  • استخراج طلا و نقره از جواهرات طلا
  • آموزش روش اسیدپراکسید
  • ذوب طلا و نقره به روش هواگاز
  • بازیابی طلا به روش وایتکس
  • خنثی‌سازی و دفع پساب‌های تیزابکاری طلا و اسیدکاری نقره
  • بازیافت طلا و نقره از کاغذهای صافی
  • استخراج طلا و نقره از مواد و محلول‌های آلوده به قلع
  • بازیافت طلا و نقره از پین‌ها، سی‌پی‌یوها و بردهای آبکاری شده با طلا

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد کتاب مذکور یا دریافت نسخه محدود آن، روی لینک زیر کلیک فرمایید:

فروشگاه اینترنتی ایزی گلد