در بعضی از موارد، طلا و نقره پس از بازیابی عیار و خلوص بالایی ندارند و به فلزاتی نظیر مس، نیکل، آهن و … آلوده هستند. این مشکل به خصوص در مواردی که طلا و نقره از ضایعات کثیف و یا دارای ناخالصی بالا بازیابی می شوند (مثل قطعات الکترونیکی یا جواهرات آبکاری شده) نمود بیشتری پیدا می کند. از این رو لازم است که طلا یا نقره بازیابی شده به وسیله یک فرآیند اضافه خالص سازی شود تا خلوص و عیار آن به حد دلخواه برسد.

تولید طلای با خلوص بسیار بالا به روش اگزالیک اسید

با روش اگزالیک اسید که درواقع یک روش رسوب دادن انتخابی طلا از محلول تیزابی است، می توان طلای بسیار خالص در حد عیار 9999 تولید کرد. در این روش باید طلای حل شده در تیزاب را با اگزالیک اسید رسوب دهید و سپس پودر طلای حاصل را به خوبی بشویید. البته فرآیند رسوب دادن طلا با اگزالیک اسید مراحل خاص خود را دارد که قبلا در مقاله رسوب دادن طلا به روش اگزالیک اسید این مراحل را شرح داده ایم.

تولید طلای خالص

تولید نقره 999 به روش الکترولیز

روش الکترولیز اگرچه برای طلا هم کاربرد دارد، اما چون خالص سازی طلا با الکترولیز فقط در حجم های بالا و صنعتی به صرفه است، بیشتر برای نقره استفاده می شود. در این روش نقره ناخالص را در وسیله ای به نام سلول نقره قرار می دهند تا به وسیله فرآیند الکترولیز و به کمک جریان برق، خالص گردد. در صورتی که فرآیند به درستی انجام شود و ناخالصی زیادی در نقره وجود نداشته باشد می توان انتظار داشت که نقره رسوب کرده در کاتد عیاری در حد 999 داشته باشد. لازم به ذکر است که قبلا در مورد سلول نقره مقالاتی را منتشر کرده ایم که می توانید با جستجو در سایت آنها را مطالعه فرمایید.

تولید نقره 999 به روش الکترولیز

جداسازی و خالص‌سازی طلا به روش میلر

روش میلر که روشی صنعتی است و توسط فردی به نام فرانسیس میلر ابداع شده است، می تواند خلوص طلا را تا 99.95 درصد خالص سازی کند. در این روش گاز کلر را در مذاب طلا می دمند که باعث می شود نقره و فلزات پایه و مزاحم جامد شوند و روی مذاب شناور شوند. سپس فلزات جامد شده را از مذاب طلا جداسازی می کنند و طلا که خلوص آن اکنون به 98 درصد رسیده است را سرد می نمایند. در پایان طلای سرد شده را با استفاده از فرآیند الکترولیز، تصفیه و خالص سازی می کنند.

خالص سازی طلا به روش Wohlwill

این روش نیز همچون روش میلر، یک روش صنعتی محسوب می شود. روش Wohlwill که توسط فردی به همین نام ابداع شده است و از فرآیند الکتروشیمیایی استفاده می کند، طلا را تا خلوص 99.999 خالص سازی و تصفیه می کند. البته باید توجه داشت که طلای ورودی به پروسه خالص سازی باید حداقل 95 درصد خلوص داشته باشد.

سخن پایانی

همان طور که مشاهده کردید روش های مختلفی برای افزایش خلوص طلا و نقره وجود دارد که بعضی از آنها فقط در ابعاد صنعتی کاربرد دارند و بعضی دیگر در ابعاد کارگاهی و حجم های کم که با توجه به شرایط و امکانات می توانید از این روش ها استفاده کنید. نکته ای که در خالص سازی فلزات گرانبها وجود دارد این است که فرآیند خالص سازی باید به دقت و با حوصله انجام شود تا نتیجه به بهترین شکل ممکن حاصل شود.