یکی از بهترین روش ها برای خالص سازی نقره، روش الکترولیز است. در این روش نقره ناخالص را در وسیله ای دست ساز به نام سلول نقره قرار می دهند تا نقره با فرآیند اکترولیز و به کمک جریان برق در محلول موجود در سلول نقره یا همان الکترولیت حل شود و در کاتد سلول رسوب کند. برای مثال  اگز یک شمش نقره 950 یا همان 95 درصد دارید و می خواهید آن را به نقره 999 تبدیل کنید، می توانید از سلول نقره و روش الکترولیز استفاده کنید.

اصلا الکترولیز چیست؟

الکترولیز یا برقکافت در شیمی و صنعت، شیوه‌ای برای جداسازی عنصرها و ترکیباتی است که با پیوند شیمیایی به هم متصل هستند. این جداسازی با گذراندن جریان الکتریکی مستقیم دی سی از میان این مواد صورت می‌گیرد. به طور مثال زمانی که جریان الکتریکی از آب می‌گذرد اتم‌های هیدروژن و اکسیژن از هم جدا شده و به گاز تبدیل می‌شوند. لازم به ذکر است که واکنش شیمیایی الکترولیز فرایندی غیر خودبخودی است که در حالت عادی اتفاق نمی افتد.

خالص سازی نقره و تولید نقره 999

در صورتی که فرآیند خالص کردن نقره به درستی انجام شود و به شرط اینکه سلول نقره به طرز صحیحی ساخته شده باشد و به خوبی کار کند، نقره ای که در کاتد سلول رسوب می کند، دارای خلوص 999 خواهد بود. البته برای این که به این میزان خلوص برسید، باید فرایند را به دقت چک و کنترل کنید و همه پارامتر های تاثیرگذار در فرآیند خالص سازی و تصفیه نقره را بررسی کنید.

نقره

مواد مورد نیاز جهت الکترولیز و خالص سازی نقره

برای الکترولیز نقره به مواد خاصی نیاز ندارید. کمی نقره ناخالص برای خالص سازی، کمی محلول نیترات نقره و اسید نیتریک که برای الکترولیت سلول استفاده می شود و مقداری مس، برای شروع کفایت می کند.

نقاط ضعف و قوت روش الکترولیز نقره

روش الکترولیز نقره مثل هر روش دیگری، نقاط ضعف و قوت خود را دارد. یکی از بزرگترین نقاط ضعف این روش این است که نقره ای که در سلول نقره قرار می گیرد تا خالص شود باید میزان کمی ناخالصی داشته باشد و هر نقره ای را نمی توان با این روش خالص سازی کرد. همچنین این روش بسیار کند و زمان بر است؛ اما در عوض دود اسید بسیار کمی تولید می کند که این بزرگترین نقطه قوت آن در برابر روش های دیگر است.