نقره طی پروسه ای مشابه ذوب طلا، توسط کوره بوته ای یا مشعل هوا گاز ذوب می شود و به شکل ساچمه یا شمش در می آید. معمولا اگر مقدار نقره کم باشد از روش هوا گاز و اگر مقدار نقره زیاد باشد از روش کوره بوته ای استفاده می شود. همچنین پیشنهاد می شود که علاوه بر این مطلب، نگاهی هم به مقاله نحوه ذوب طلا، نقره و فلزات گروه پلاتین بیندازید.

نقطه ذوب نقره

نقطه ذوب نقره خالص 961 درجه سانتی گراد است، اما اگر فلزات دیگری با نقره آلیاژ شوند، این نقطه ذوب تغییر  می کند. بنابراین نمی توان گفت که نقطه ذوب جواهرات نقره که همیشه آلیاژی از نقره و فلزات دیگر هستند، 961 درجه سانتی گراد است. برای مثال نقطه ذوب آلیاژ نقره 800 در حدود 810 درجه سانتی گراد است.

فروش اینترنتی بوته ذوب
خرید اینترنتی بوته ذوب طلا (برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)

روش ذوب نقره

روش ذوب نقره تقریبا مشابه روش ذوب طلا است. در واقع برای ذوب نقره باید مقداری بوراکس روی بوته بپاشید و بعد با مشعل هواگاز نقره را به آرامی ذوب کنید. روش کوره بوته ای نیز مثل روش ذوب طلا در کوره است و بین ذوب این دو فلز تفاوت های بنیادی وجود ندارد. 

وسایل مورد نیاز

ذوب نقره

برای ذوب کردن نقره، صرف نظر از این که از چه روشی استفاده می کنید، باید حداقل عینک محافظ چشم، دستکش نسوز، شیلد محافظ صورت، مقداری بوراکس و دسته بوته داشته باشید. اگر قرار است نقره را به روش هوا گاز ذوب کنید، باید یک بوته هوا گاز، مشعل و یک ریژه (قالب) داشته باشید و اگر می خواهید نقره را در کوره ذوب کنید باید علاوه بر کوره، یک بوته ذوب گلدانی و یک ریژه آماده کنید.

ذوب جواهرات یا پودر نقره به روش هوا گاز

در صورتی که قصد دارید جواهرات نقره را با مشعل هوا گاز ذوب کنید، کار شما نسبت به ذوب پودر نقره راحت تر است چرا که پودر نقره بر اثر فشار تولیدی مشعل می تواند به اطراف پخش شود. در واقع ذوب پودر نقره با مشعل هوا گاز، مهارت و تجربه بیشتری نیاز دارد.

کوره های برقی

کوره های برقی ذوب نقره

کوره های برقی که معمولا در سایزهای یک تا دو کیلویی در بازار وجود دارند و برای ذوب طلا و نقره ساخته می شوند، چندان برای ذوب این فلزات مناسب نیستند، چون گران هستند و هزینه نگهداری آن ها هم بالا است. بنابراین برای ذوب نقره بهتر است از این کوره ها استفاده نکنید و از همان روش کوره گازی (کوره بوته ای) یا مشعل هوا گاز استفاده کنید.

مدت زمان لازم برای ذوب شدن نقره

مدت زمانی که لازم است تا نقره ذوب شود بستگی به میزان نقره موجود دارد. اما مثلا در روش هوا گاز، صد گرم نقره را می توان در کمتر از سه – چهار دقیقه ذوب کرد. در کوره نیز بسته به مقدار نقره، اندکی بیشتر زمان صرف می شود.

اکسیژن در مذاب نقره

نقره

نقره در حین ذوب شدن، مقدار زیادی اکسیژن به خود جذب می کند که در هنگام سرد شدن، چون حلالیت اکسیژن کاهش پیدا می کند، اکسیژن در فلز محبوس می شود و این اکسیژن محبوس شده باعث ایجاد حفره های بزرگی در نقره می شود. از این رو بهتر است که در هنگام ذوب کردن نقره، روی مذاب را با گرد ذغال پوشش دهید تا اکسیژن با ذغال ترکیب شود و از محبوس شدن اکسیژن در مذاب جلوگیری کند.

 

فیلم آموزشی نحوه ذوب کردن نقره با استفاده از مشعل هواگاز

در زیر یک فیلم آموزشی را برای شما می آوریم که در آن نحوه ذوب کردن نقره به نمایش گذاشته شده است. لازم به ذکر است که در این فیلم یک شمش نقره به همراه مقداری ساچمه نقره، در یک بوته و به وسیله مشعل هواگاز ذوب می شود و سپس مذاب درون یک ریژه گرافیتی ریخته می شود و به صورت یک شمش واحد در می آید.

آموزش ذوب طلا و نقره به روش هواگاز

آموزش استخراج طلا و نقره

یکی از فصل های کتاب “استخراج شیمیایی طلا و نقره از جواهرات و قطعات الکترونیکی” به ذوب طلا و نقره به روش هواگاز اختصاص دارد که شامل مباحث زیر است:

  • آشنایی با انواع شعله های مشعل هواگاز
  • آشنایی با فلاکس های ذوب مثل بوراکس (تنه کار)
  • آموزش آماده سازی و پیش گرم کردن بوته هواگاز
  • آموزش مرحله به مرحله ذوب طلا یا نقره
  • ذکر نکات و مشکلات احتمالی که در ذوب طلا و نقره به وجود می آیند.

اگر مایل به دریافت اطلاعات بیشتری در مورد این کتاب هستید، روی لینک زیر کلیک فرمایید:

کتاب استخراج شیمیایی طلا و نقره از جواهرات و قطعات الکترونیکی