سنگ آمیتیست از سنگ‌های نیمه قیمتی و از کانی‌های کوارتزی است که از اکسیدهای سیلیسیم، آهن و منیزیم تشکیل شده است. این سنگ به دلیل شفافیت، درخشندگی و رنگش در ساخت انواع جواهرات به کار می‌رود.

خصوصیات شیمیایی و فیزیکی

آمیتیست در مقیاس موس سختی هفت دارد که البته در گونه‌های ناخالص سختی‌اش کمتر می‌شود. این کانی قیمتی در اسیدها حل می‌شود و خاصیت مغناطیسی هم ندارد.

سنگ آمیتیست

رنگ سنگ آمیتیست

سنگ نیمه قیمتی آمیتیست به صورت نیمه شفاف تا شفاف و در رنگ‌های بنفش، بنفش تیره، ارغوانی و حتی سبز دیده می‌شود. این رنگ‌ها به خاطر وجود آهن، تیتان و منگنز در آمیتیست پدید می‌آیند.

منابع و استخراج سنگ آمیتیست

به خاطر فراوانی کانی کوارتز در طبیعت، آمیتیست تقریباً در همه قسمت‌های زمین ازجمله کانسارهای آذرین، دگرگونی (به خصوص گرانیت و گنیس) و رسوبی یافت می‌شود. این سنگ باارزش برای اولین بار در رومانی کشف شد و امروزه بیشتر در کشورهای آلمان، چک، روسیه، برزیل، رومانی، مکزیک، نامیبیا، آمریکا و ماداگاسکار یافت می‌شود. بد نیست بدانید که در بوشهر و مناطق فردوس و شاهرود هم نمونه‌هایی از این سنگ زیبا و باارزش کشف شده است.

آمیتیست

تولید آمیتیست مصنوعی

آمیتیست به صورت مصنوعی هم تولید می‌شود. در این روش که “رشد هیدروترمال” نام دارد، آمیتیست با همان ترکیبات نوع معدنی و فقط به صورت مصنوعی در اتوکلاوی با فشار بالا تولید می‌گردد. لازم به ذکر است که خصوصیات شیمیایی و فیزیکی نوع مصنوعی با آمیتیست طبیعی مشابه است و به همین خاطر تشخیص آن بسیار مشکل است، به گونه‌ای که مصنوعی بودن بعضی از آن‌ها فقط در آزمایشگاه‌های گوهرشناسی مشخص می‌شود.

سنگ آمیتیست

ارزش و قیمت

آمیتیست تا قرن هجدهم از نظر ارزش و قیمت برابر سنگ‌های قیمتی الماس، زمرد و یاقوت بود، اما با کشف معادن بیشتری از این کانی در بعضی از کشورها ازجمله برزیل، رفته‌رفته قیمت آن کاهش یافت. این سنگ زیبا، درخشان و خوش‌رنگ، اگر ذخایر معدنی کمتری داشت، مطمئناً امروز از گران‌بهاترین نوع سنگ‌های قیمتی به شمار می‌رفت.