سنگ چشم ببر از کانی‌های سیلیکاتی و از سنگ‌های نیمه قیمتی است که از سیلیس و مقدار کمی آهن و منیزیم تشکیل شده است. دلیل نام‌گذاری این کانی نیمه قیمتی به چشم ببر، شباهت ظاهری‌اش با چشم ببر است.

خصوصیات شیمیایی و فیزیکی

سختی چشم ببر در مقیاس موس پنج و نیم تا شش است که برای یک سنگ قیمتی، میزان چندان بالایی محسوب نمی‌شود. این سنگ جزء سنگ‌های اکسیدی به شمار می‌آید، خاصیت مغناطیسی ندارد و در اسید نیتریک هم محلول است.

سنگ چشم ببر

رنگ سنگ چشم ببر

سنگ چشم ببر به صورت غیر شفاف و نیمه کدر است و در رنگ‌های طلایی و قرمز تا قهوه‌ای و به شکل رگه‌ای وجود دارد. این سنگ معمولاً دارای خطوط متناوب زرد یا قهوه‌ای است. همچنین دارای جلایی ابریشمی است و اثر چشم‌گربه‌ای هم در آن دیده می‌شود.

منابع و استخراج سنگ چشم ببر

سنگ چشم ببر را می‌توان در بسیاری از کشورهای جهان یافت. منابع اصلی این کانی زیبا و باارزش آفریقای جنوبی و تایلند هستند؛ چراکه سنگ‌های چشم ببری استخراج شده از این دو کشور کیفیت بالایی دارند. علاوه بر آفریقای جنوبی و تایلند، آمریکا (ایالت کالیفرنیا)، جنوب استرالیا، میانمار، هند، نامیبیا، برزیل، چین، کانادا، اسپانیا و کره از منابع دیگر این کانی محسوب می‌گردند.

سنگ چشم ببر

برش و تراش

چشم ببر معمولاً به صورت دامله یا همان گنبدی تراش و برش می‌خورد؛ زیرا در این نوع برش، چشم ببر بیشترین درخشندگی و براقی را از خود نشان می‌دهد. البته برش و تراش آن به شکل‌های مختلفی نظیر حیوانات و گل نیز مرسوم است.

بهینه‌سازی

چشم ببر به روش‌های مختلفی بهینه می‌شود. برای مثال نوع قرمزرنگ آن به روش حرارتی ملایم و نوع تیره آن با اسید نیتریک بهینه می‌شود تا رنگش بهبود یابد و روشن‌تر گردد.

سنگ چشم ببر

طریقه نگهداری

مانند همه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، چشم ببر باید از خراش و ضربه خوردن حفاظت شود؛ بنابراین همیشه چشم ببر را در کیسه‌ای پارچه‌ای یا یک جعبه جداگانه نگهداری کنید و موقع شست و شو نیز از آب و صابون استفاده کرده و آن را با پارچه‌ای تمیز خشک کنید. همچنین آن را نباید در معرض تغییرات زیاد دمایی قرار دهید.