معدن طلای زرشوران، بزرگ‌ترین معدن طلای ایران است که در سی و پنج کیلومتری شهرستان تکاب و پانزده کیلومتری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تخت سلیمان واقع گردیده است. این معدن تا سال هزار و سیصد و هفتاد و هشت فعال بوده و از سال هزار و سیصد و هفتاد، به عنوان یك پتانسیل طلا مطرح و مطالعات اكتشافی بر روی آن در قالب طرح اكتشاف سراسری طلا انجام گرفت.

لازم به ذکر است که عملیات اجرایی طرح طلای زرشوران از سال هشتاد و نه آغاز شده و هم‌اکنون این معدن در اختیار سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) قرار دارد و صد در صد سهام این شرکت متعلق به سازمان ایمیدرو است.

تاریخ معدن طلای زرشوران

معدن طلای زرشوران

سابقه فعالیت معدن طلای زرشوران که یکی از بزرگ‌ترین معادن طلای روباز خاورمیانه است به زمان‌های بسیار دور بازمی‌گردد؛ به طوری که گفته می‌شود این معدن قدمت هزار و پانصد ساله دارد. درواقع تاریخ بسیار طولانی تمدن موجود در منطقه تكاب (تخت سلیمان) حكایتی اجمالی از شناخته بودن این معدن از زمان مادها و ساسانیان دارد. همچنین آثار معدنكاری یافت شده از آن زمان و استفاده از پلاسرها و شستشوی ماسه‌های طلا دار در دوران باستان نیز نشان درستی این موضوع است.

ذخایر طلای معدن

معدن زرشوران با صد و ده تن ذخیره طلای خالص، بالاترین ظرفیت تولید طلا در کشور را دارد. براساس  آخرین اطلاعات حاصل، عیار متوسط در این معدن چهار پی پی ام  بوده  و تلاش‌ها برای  افزایش استخراج و تولید طلا ادامه  دارد. بد نیست بدانید که این طرح در آبان سال 1393 افتتاح شد و ابتدا به عنوان مجتمع طلای زرشوران و از سال 1394 با تبدیل به شرکت، با عنوان شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران به فعالیت می‌پردازد.

معدن طلای زرشوران

تولید کنونی و عیار خاک زرشوران

بر اساس مطالعات نهایی ذخیره قطعی معدن طلای زرشوران تکاب چهار میلیون تن کانسنگ طلا با عیار 5.8 پی پی ام برآورد شده و ذخیره احتمالی آن، سی میلیون تن با عیار متوسط 5 پی پی ام است. هم اکنون استخراج در معدن زرشوران بصورت پلکانی و روباز، با ظرفیت سالانه ششصد هزار تن کانسنگ در جریان است.