اگرچه کشور ما از نظر ذخایر و معادن طلا چندان غنی نیست، اما با این حال در نقاط مختلف کشور معادن فعالی هستند که به استخراج طلا از کانسارهای طلا می‌پردازند. در این مقاله قصد داریم وضعیت و مقدار ذخایر طلا در ایران را شرح دهیم، میزان تولید و مصرف طلا در کشور را مشخص کنیم و به طور کلی نکات جالبی را در مورد استخراج طلا از معادن طلای ایران بیان کنیم.

مناطق و استان‌های طلاخیر

– طبق بررسی و تحقیقات انجام شده توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، کانسارها و اندیس‌های طلا در بیست و یک استان کشور کشف شده است.

– دوازده استان ایران دارای معدن طلا هستند و می‌توانند سنگ طلا استخراج کرده و تحویل کارخانه‌های تولید شمش طلا دهند.

معادن طلای ایران

– خراسان جنوبی و رضوی، اصفهان، سمنان، آذربایجان شرقی و غربی، کرمان، مرکزی و زنجان از استان‌های طلاخیز کشور به شمار می‌آیند. استان‌های سیستان و بلوچستان و قم هم استعداد بالایی در زمینه تولید و استخراج طلا دارند.

– رود قزل اوزن که به زبان ترکی طلای شناور را معنا می‌دهد یکی از رودخانه‌هایی است که از روی منابع طلای کردستان عبور کرده و همین دلیل حاوی رسوبات آبرفتی طلاست. لازم به ذکر است که طلای آبرفتی این رودخانه درنهایت پشت سد سفیدرود جمع می‌گردد.

معادن طلای ایران

– در ایران سی و دو معدن طلا وجود دارد که بیست و یک معدن فعال، نه‌تا غیرفعال، و دوتا هم  در حال تجهیز شدن هستند.

– در حال حاضر شش معدن و کارخانه استخراج طلا و تولید شمش در معادن زرمهر خراسان رضوی، زرشوران تکاب، ساری‌گونی کردستان، آق‌دره تکاب، موته اصفهان و زنجان وجود دارد.

– سنگ معادن طلای ایران به طور میانگین بین یک و نیم تا دو گرم در تن طلای خالص دارد. این سنگ در معادن و کارخانه‌های استخراج طلا طی فرایندهای صنعتی و پیچیده فراوری می‌شود تا طلای آن استخراج گردد.

ذخایر، تولید و مصرف طلا در ایران

– تولید طلا در ایران در حال حاضر سه تن است که با بهره‌برداری کامل از طرح‌های در دست اجرا، طی سال‌های آینده به ده تن نیز خواهد رسید.

استخراج طلا از معادن طلای ایران

– دوسوم ذخایر طلای منطقه آلپ – هیمالیا در ایران قرار دارد و یک‌سوم دیگر آن در ترکیه قرار گرفته است.

– ذخایر طلای معادن طلای ایران سیصد و چهل تن برآورد شده است.

– مصرف طلا در ایران سالانه سه تن برآورد شده که بیشتر آن در بازار طلا و جواهر مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این مقدار جدای از طلایی است که توسط بانک مرکزی خریداری و ذخیره می‌شود. جالب است بدانید که ما از نظر مصرف طلا در دنیا صاحب رتبه ششم هستیم.