معدن طلای آق‌دره یکی از بزرگترین معادن طلای ایران با بیش از چهل کیلومتر وسعت است که در استان آذربایجان غربی، در بخش تخت سلیمان و سی کیلومتری شهرستان تکاب قرار دارد. این معدن که توسط بخش خصوصی اداره می شود، به صورت پله‌ای و روباز بوده و عیار خاکش یک و نیم گرم بر تن برآورده شده است.

در ادامه این مطلب بیشتر در مورد این معدن مهم و با ارزش توضیح خواهیم داد.

بررسی معدن از نظر زمین شناسی

معدن طلای آق‌دره

شهرستان تکاب که معدن آق‌دره در نزدیکی آن قرار دارد، به خاطر دارا بودن دو معدن بزرگ طلا یعنی معادن آق‌دره و زرشوران، به عنوان قطب تولید طلا در کشور شناخته می‌شود. معدن آق‌دره، در قرون ميانه مورد بهره‌برداري قرار داشته و در سال 1366 توسط سازمان زمين‌شناسي بازشناسي شده است. در این معدن، كاني‌سازي در سنگ آهك خاكستري ميكريتي و ميكرواسپاريتي و بيواسپاريتي ميوسن زيرين صورت گرفته است.

خاک معدن طلای آق‌دره

همانطور که گفته شد، عیار طلای خاک معدن آق‌دره یک و نیم گرم بر تن تخمین زده شده (طیق گزارش دیگری عیار خاک معدن 2.48 پی پی ام برآورده شده است) که مقدار مناسبی است؛ هرچند عیار آن از عیار خاک معدن زرشوران به مقدار قابل توجهی کمتر است. البته شرکت‌های فراوری به غیر از طلا، نقره و جیوه را نیز از خاک این معدن استخراج می کنند.

معدن طلای آق‌دره

ظرفیت تولید معدن

کارخانه فراوری و استحصال طلا از معدن آق‌دره که از روش لیچینگ سیانیدی استفاده می کند، ظرفیتی بالغ بر دو میلیون تن کنسانتره طلا و کمی بیش از دو تن شمش طلا در سال را دارد، که البته مشخص نیست چقدر از این ظرفیت مشغول به تولید است. لازم به ذکر است که این کارخانه در همان معدن واقع شده و خاک استخراج شده از دل زمین، بلافاصله جهت فراوری و استحصال طلا به کارخانه منتقل می شود؛ چراکه فاصله زیاد از معدن هزینه ها را بالا برده و تولید طلا را غیراقتصادی می کند.