فلز گرانبها عناصری کمیاب هستند که علاوه برا اینکه ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارند، کمتر از دیگر عناصر، واکنش‌پذیر هستند، جلای بیشتری دارند، نرم‌تر یا شکل‌پذیرتر هستند و دمای ذوب بالاتری هم نسبت به دیگر فلزات دارند که مجموع این خصوصیات فیزیکی و شیمیایی منحصر به فرد باعث شده است کاربردهای گسترده و ویژه ای در صنایع مختلف داشته باشند. مشهورترین این فلزات شامل طلا، نقره، پالادیوم، پلاتین و رودیوم است که هریک از آنها در بسیاری از لوازم و وسایل اطراف ما وجود دارد و درنتیجه ضایعات آنها برای به دست آوردن و استخراج این فلزات باارزش مورد توجه بسیاری از افراد شاغل در حوزه بازیافت و ضایعات است.

بازیافت فلزات گرانبها از ضایعات الکترونیکی

یکی از منابع رایج برای بازیافت فلزات گرانبها شامل طلا، نقره، پلاتین و پالادیوم، ضایعات الکترونیک نظیر کامپیوتر ها و لپ تاپ های مستعمل، بردهای الکترونیکی و مادربوردهای ضایعاتی، لوازم الکتریکی و الکترونیکی و قطعات الکترونیکی و کامپوتری مثل سی پی یوها، رم، هارد و کارت های گرافیک می باشند. ضایعات الکترونیکی دارای میزان قابل توجهی طلا، نقره، پالادیوم و در بعضی از موارد پلاتین هستند و همواره برای بازیافت کنندگان فلزات گرانبها بسیار مهم بوده اند. این ضایعات را می توانید از تعمیرگاه های لوازم الکتریکی و الکترونیکی مثل تعمیرگاه های کامپیوتر و لپ تاپ، گاراژهای ضایعاتی، شرکت ها، مدارس و بیمارستان ها و یا از طریق شرکت در مزایده ها به دست آورید.

بازیافت فلزات گرانبها از جواهرات و زیورآلات دست دوم و کهنه

زیورآلات و جواهرات دست دوم و شکسته، زیورآلات کهنه و از کار افتاده، سکه ها و مدال ها که از طلا، پلاتین و نقره ساخته شده اند یکی از منابع اصلی برای بازیافت فلزات گرانبها به شمار می روند. جواهرات طلا که به وفور در بین مردم استفاده می شود حجم زیادی از این نوع ضایعات را تشکیل می دهد. جواهرات نقره و یا جواهراتی که با نقره آبکاری شده اند و همچنین جواهراتی که با پلاتین ساخته شده اند و سکه های نقره و مدال های طلا و نقره از دیگر گزینه های رایج برای دستیابی به این نوع ضایعات می باشد.

بازیافت cpu

بازیافت فلزات گروه پلاتین از کاتالیست های خودرو و پتروشیمی

کاتالیست های خودرو یا همان کاتالیست های اگزوز که برای رفع گاز های سمی خودروها ساخته می شوند حاوی مقدار قابل توجهی فلزات گرانبها شامل پلاتین، پالادیوم و رودیوم می باشند (لازم به ذکر است که قبلا مقاله در مورد این نوع کاتالیست ها در سایت کار شده که در صورت تمایل می توانید مطالعه بفرمایید). همچنین کاتالیست هایی که در صنایع پتروشیمی و شیمیایی کاربرد دارند نیز همین خصوصیات را دارند و حاوی فلزات گروه پلاتین می باشند.

در صورت دسترسی به حجم مناسبی از این نوع ضایعات، کاتالیست ها یکی از بهترین گزینه ها جهت بازیافت فلزات ارزشمند و گرانبها می باشند. لازم به ذکر است که این نوع ضایعات را می توان از طریق تعمیرگاه های خودرو و اگزوزسازی ها به دست آورید. البته کاتالیست های مورد استفاده در صنعت پتروشیمی را می توان بیشتر از طریق مزایده هایی که هر سال برگزار می گردد به دست آورد.

بازیافت نقره از ضایعات عکسبرداری

اگرچه به دلیل پیشرفت تکنولوژی، عکس های رادیولوژی دیگر همانند گذشته کاربرد زیادی ندارند اما هنوز هم کم و بیش ضایعات زیادی از عکس های رادیولوژی که حاوی میزان مناسبی از نقره نقره هستند در مراکز عکسبرداری پزشکی و بیمارستان ها یافت می شود. ضایعات عکسبرداری نیز در صورتی که بتوان مقدار مناسبی از آنها را جمع اوری کرد منبع بسیار مناسبی برای بازیافت نقره محسوب می شود. این نوع ضایعات را می توان از طریق شرکت در مزایده ها یا مراجعه به بیمارستان ها و صحبت با مسئولان مرتبط به دست آورد.

نقره

ظروف نقره و ظروف طلا کاری شده

ظروفی که با نقره ساخته شده اند یا ظروفی که با طلا آبکاری شده اند یا طلا کاری شده اند نیز از دیگر ضایعات بازیافت طلا و نقره محسوب می شوند که معمولا بازیافت طلا و نقره از آنها دشوار نیست. تنها مشکل موجود در این ضایعات این است که حجم زیادی از این نوع ضایعات در دسترس نیست و جمع آوری مقدار زیادی از این نوع ضایعات سخت است. البته مشکل دیگر در یازیافت این نوع ضایعات این است که این ظروف حاوی مقدار زیادی فلزات پایه مثل مس و نیکل می باشند.