در این مطلب اشاره‌ای کلی خواهیم داشت به مراحل بازیافت پلاستیک و توضیح خواهیم داد که در هر مرحله چه کارهایی انجام می‌شود تا تبدیل به گرانول پلاستیک که همان مواد خام و اولیه کارخانه های تولید قطعات پلاستیکی است گردد.

انواع پلاستیک قابل‌ بازیافت

ابتدا باید بگوییم که پلاستیک‌ها انواع مختلفی دارند که هریک دارای ویژگی‌های خاص خود می‌باشند و به همین دلیل باید از همدیگر حداقل تا جایی که می‌شود جداسازی شوند. پلی‌اتیلن، پروپیلن، پلی استایرن، ABS و پی‌وی‌سی و پت از رایج‌ترین پلاستیک‌های قابل بازیافت می‌باشند.

مراحل کلی بازیافت پلاستیک

مرحله اول: جمع‌آوری ضایعات پلاستیک جهت بازیافت

در مرحله اول زباله‌های پلاستیکی به روش‌های مختلف مثل سطل‌های مخصوص جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت، مراکز دریافت ضایعات یا خرید این ضایعات از مردم جمع‌آوری می‌شوند.

مرحله دوم: جداسازی و دسته‌بندی ضایعات پلاستیک

دسته‌بندی مواد پلاستیکی اهمیت زیادی دارد؛ زیرا بسیاری از کارخانه‌های بازیافت پلاستیک تنها می‌توانند یک نوع پلاستیک را بازیافت کنند و در‌صورتی‌که موادی به اشتباه به کارخانه فرستاده شدند، روند تولید مختل یا راندمان آن کاهش می‌یابد و حتی ممکن است کل مواد عودت داده شوند. مواد پلاستیکی باید براساس رنگ، ساختار یا شیوه‌ تولید بازسازی شوند. بنابراین بسیار اهمیت دارد که بخشی از عملیات تفکیک و جداسازی در مرحله قبلی و توسط خود مردم انجام شود. این کار هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

مرحله سوم: پاک‌سازی و شستشو

مواد پلاستیکی پس از دسته‌بندی با روش‌های مختلف شستشو و پاک‌سازی می‌شوند تا آلودگی‌ها و ناخالصی‌های آن‌ها از بین بروند، زیرا ناخالصی‌ها و آلودگی‌ها می‌توانند کیفیت محصولات بازیافتی را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهند. در این مرحله همچنین ذرات غیرپلاستیکی مثل ذرات آهنی توسط دستگاه و نیروی انسانی جداسازی می‌شود.

مرحله چهارم: آسیاب

در مرحله‌ی بعدی تکه‌های پلاستیک برای تسهیل تغییرشکل، پردازش و حمل‌و‌نقل با وسایلی همچون آسیاب پلاستیک و شریدر به قطعات کوچک‌تر یا پرک تقسیم می‌شود. البته لازم به ذکر است که این مرحله گاهی قبل از مرحله سوم یعنی شستشو انجام می‌گیرد.

مراحل کلی بازیافت پلاستیک

مرحله پنجم: تفکیک و جداسازی مجدد پلاستیک‌ها

در این مرحله ذرات پلاستیک آسیاب شده با روش‌های مختلفی مثل قراردادن آن‌ها در تانک آب جهت تشخیص چگالی (در این روش ذراتی با چگالی کم روی سطح آب قرار می‌گیرند و ذرات متراکم‌تر در آب فرو می‌روند) یا با هوا (جهت جداسازی ذرات ضخیم‌تر و سنگین‌تر)، یا با بررسی نقطه‌ی ذوب (با آزمایش نمونه‌ای از هر دسته) و یا حتی براساس رنگ، بار دیگر تفکیک و دسته‌بندی می‌شوند.

مرحله آخر بازیافت: تبدیل پلاستیک‌های آسیاب شده به گرانول

در مرحله آخر نیز پرک‌های پلاستیک به کمک دستگاه گرانول ساز به گرانول تبدیل می‌شوند که درواقع مواد خام کارخانه‌های تزریق پلاستیک محسوب می‌شوند.