دستگاه‌های فتوکپی به دلیل اندازه و حجم زیادی که دارند، بخش قابل توجهی از ضایعات الکترونیکی را به خود اختصاص می‌دهند. البته این دستگاه‌ها بیشتر از پلاستیک و فلز تشکیل شده‌اند و نسبت به اندازه‌شان برد الکترونیکی کمی دارند که کیفتشان هم از نظر حاوی بودن فلزات گران‌بها چندان زیاد نیست، ولی با این حال باز هم در گروه ضایعات الکترونیکی قرار می‌گیرند. در این مطلب تلاش خواهیم کرد که توضیحاتی را پیرامون نحوه بازیافت دستگاه‌های فتوکپی خدمت شما ارائه دهیم.

جمع‌آوری – اولین مرحله در بازیافت دستگاه‌های فتوکپی

اولین مرحله در بازیافت دستگاه‌های فتوکپی، همچون سایر ضایعات مرحله جمع‌آوری است. از آنجایی که این دستگاه‌ها مثل یخچال‌های ضایعاتی حاوی گازهای خطرناک نیستند و یا مثل تلویزیون‌های قدیمی در خود فلزات سمی ندارند، جمع‌آوری آن‌ها چندان حساس و پیچیده نیست. البته به دلیل حجم و وزن بالایی که دارند، حمل‌ونقل و انتقالشان به انبار کارگاه سخت و پردردسر است.

بازیافت دستگاه‌های فتوکپی

دومین مرحله – جداسازی دستی اجزای خطرناک

پس از انتقال دستگاه‌های فتوکپی به کارگاه بازیافت، باید بدنه دستگاه به صورت دستی و با کمک ابزارآلات باز شده و اجزای خطرناکی نظیر کارتریج‌های جوهر، باتری‌های لیتیومی یا نیکل – کادمیومی و مواردی از این دست را از دستگاه جدا کرد؛ چراکه این موارد باید طبق دستورالعمل‌های زیست‌محیطی بازیافت یا دفع شوند.

سومین مرحله – جداسازی قطعات با ارزش و بردهای الکترونیکی

پس از جداسازی قطعات خطرناک، نوبت به جداسازی قطعات با ارزش که قابلیت فروش به عنوان قطعه دست دوم را دارند می‌رسد. برای مثال بعضی از این دستگاه‌ها هارد ذخیره اطلاعات دارند که در صورتی که سالم باشند و البته حاوی اطلاعات شخصی نباشند، می‌توان آن‌ها را از دستگاه جدا و به فروش رساند. پس از آن نیز باید بردهای الکترونیکی را از بدنه دستگاه جدا کرد و آن‌ها را بر اساس کیفیتی که دارند گروه‌بندی کرد.

چهارمین مرحله – جداسازی فلزات و پلاستیک‌ها

پس از اسقاط دستگاه‌های فتوکپی و جداسازی قطعات و بردها از آن‌ها، باید اجزای باقی‌مانده را که از پلاستیک، آهن و فلزات غیر آهنی مثل آلومینیوم، مس و برنج هستند، از همدیگر تفکیک و جداسازی کرد. این کار می‌تواند به روش دستی یا مکانیکی (مثلاً با استفاده از میزهای لرزان و جداکننده‌های مغناطیسی) و یا ترکیبی از هر دو روش انجام گیرد. پس از جداسازی این مواد از همدیگر، هریک به صورت جداگانه بازیافت خواهد شد و یا به همان شکل به فروش خواهد رفت. برای مثال قسمت‌های پلاستیکی را می‌توان بر اساس جنس از همدیگر تفکیک و بعد آن‌ها را آسیاب کرد و یا قسمت‌های آهنی را می‌توان به عنوان ضایعات آهن به واحدهای ذوب چدن و فولاد فروخت.

بازیافت دستگاه‌های فتوکپی

آخرین مرحله از بازیافت دستگاه‌های فتوکپی – ذوب بردهای الکترونیکی

در آخرین مرحله سیم‌ها، قطعات و بردهای الکترونیکی که در مرحله سوم جداسازی شدند و آخرین اجزای باقی مانده از دستگاه‌های فتوکپی هستند، در کوره ذوب شده تا مس و فلزات گران‌بهای موجود در آن‌ها مثل طلا و نقره استخراج شود. البته در صورتی که حجم ضایعات زیاد و به شکل صنعتی نباشد، می‌توان از روش شیمیایی هم حداقل برای بازیافت بعضی از قطعات حاوی فلزات گران‌بها بهره برد.