یکی از روش‌های بازیافت ضایعات پلاستیکی تبدیل آن به مواد شیمیایی، پتروشیمیایی و نفتی است، چراکه اساساً پلاستیک از مشقات نفتی و شیمیایی تولید می‌شوند. به عنوان مثال رزین ها، مواد پلیمری، محلول‌های شیمیایی مورد استفاده در صنایع و مواد سوختی مثل بنزین و سوخت دیزل همگی از موادی هستند که می‌توان آن‌ها را از زباله‌های پلاستیک تولید کرد.

تولید رزین از ضایعات پلاستیکی

فناوری جدیدی در زمینه‌ بازیافت پلاستیک وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان رنگ، بو و دیگر مواد ترکیب‌شده با پلاستیک‌های پلی‌پروپیلن را از بین برد و سپس از مواد پلاستیکی باقی‌مانده رزینی تولید کرد که کیفیت آن در حد رزین نو و تازه تولیدشده است. نیازی به ذکر نیست که رزین ها کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند.

تولید رزین از ضایعات پلاستیکی

تولید پلی استایرن مایع و نفت از ضایعات پلاستیکی

شرکت Agilix روش جدیدی ابداع کرده است که با استفاده از آن می‌توان ضایعات پلاستیکی پلی استایرن را به مایع تبدیل کرد و آن‌ها را به کارخانه‌های تولیدکننده‌ پلی استایرن فروخت. در ضمن این شرکت به فناوری دیگری دست‌ یافته که با آن می‌توان ضایعات پلاستیک را به نفت تبدیل کرد؛ هرچند عملی شدن آن به دلیل قیمت پایین نفت خام غیراقتصادی می‌باشد. همچنین شرکت Ioniqa فناوری جدیدی ابداع کرده که می‌توان با آن رنگ‌دانه‌ها و دیگر ناخالصی‌های بطری‌های پلاستیکی را از بین برد و آن‌ها را به ماده‌ خام قابل‌استفاده‌ای تبدیل کرد که برای تولید بطری‌های پلاستیکی کاربرد دارد.

تبدیل پلاستیک به سوخت، نفت و مشتقات نفتی

به دلیل اینکه مواد پلاستیکی حاوی کربن و هیدروژن هستند، امکان تبدیل آن‌ها به سوخت‌های متداول مانند سوخت دیزل، بنزین و یا مشتقات نفتی مثل قیر وجود دارد. همچنین پژوهشگران به تازگی موفق شده‌اند با حرارت‌دادن پلاستیک‌های پلی‌پروپیلن در دمای ۳۰۰ تا ۵۰۰ درجه در مدت ۵ ساعت و تحت فشار زیاد، ۹۱ درصد از این مواد را به نفت تبدیل کنند. حتی شرکتی ژاپنی به نام  Blest دستگاه کوچکی اختراع کرده که می‌تواند زباله‌های پلاستیکی متداول را تبدیل به نفت کند، بدین شکل که ابتدا زباله‌های پلاستیکی را تبدیل به گاز می‌کند و سپس با خنک‌سازی گاز با آب، باعث تولید نفت می‌شود. این دستگاه نفت‌ساز ژاپنی قادر است از هر کیلوگرم پلاستیک، یک لیتر نفت تولید کند و می‌توان از محصول نهایی درست مانند نفت معمولی استفاده نمود.

تولید سوخت و نفت از ضایعات پلاستیکی

در پروژه‌ای دیگر، پژوهشگران انگلیسی نیز موفق شده‌اند با کمک انرژی خورشید پلاستیک را به سوخت هیدروژن و چند ماده‌ شیمیایی مفید دیگر تبدیل کنند. در این روش پلاستیک با کاتالیزورهای نوری (کاتالیزورهایی که در حضور نور فعال می‌شوند) در مایعی قلیایی فروبرده می‌شوند. سپس مایع در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد تا آب آن بخار و تبدیل به هیدروژن شود و هم‌زمان پلاستیک نیز تبدیل به مولکول‌های طبیعی گردند. این روش روی سه نوع پلیمر متداول یعنی پلی‌لاکتیک اسید، پلی‌اتیلن ترفتالات یا همان پت و پلی اورتان آزمایش شده است.