در استخراج طلا و نقره از منابع مختلف مثل ضایعات الکترونیکی، جواهرات و زیورآلات و یا خاک و سنگ معدنی، به مواد شیمیایی نیاز داریم که همواره پای ثابت فرآیند استخراج هستند. در این مطلب قصد داریم که این مواد شیمیایی را معرفی کرده و سپس خصوصیات و نقش آنها در فرآیند استخراج طلا و نقره را توضیح دهیم.

اسید نیتریک

شاید اسید نیتریک را بتوان اصلی ترین ماده شیمیایی در استخراج طلا و نقره دانست؛ چرا که نقره بدون اسید نیتریک حل نمی گردد و تیزاب نیز بدون آن ساخته نمی شود. اسید نیتریک برای حل کردن و بازیابی نقره، جهت ساخت تیزاب سلطانی، حل کردن و جداسازی فلزاتی مثل مس و نیکل از طلا و نقره کاربرد دارد.

اسید نیتریک

نکته ای که در مورد اسیدنیتریک وجود دارد این است که این اسید در حین واکنش، دودهای اسیدی نارنجی رنگی از خود تولید می کند که این دودها بسیار خورنده و مضر هستند. برای آشنایی بیشتر با اسید نیتریک می توانید به ویکی پدیا مراجعه کنید.

هیدروکلریک اسید

هیدروکلریک اسید یا جوهرنمک، یک اسید رایج است که به صورت تجاری در غلظت های بین 25 تا 32 درصد به بازار عرضه می شود. اگرچه این اسید به اندازه اسید سولفوریک خطرناک نیست اما همچنان اسیدی مضر و خورنده به حساب می آید و باید از تماس پوست با اسید و یا تنفس بخارات آن جدا خودداری کرد. هیدروکلریک اسید یا جوهرنمک در استخراج طلا و نقره برای ساخت تیزاب سلطانی، حل کردن بعضی از فلزات مثل آهن و آلومینیوم، تولید کلرید نقره و … کاربرد دارد.

تیزاب سلطانی

تیزاب سلطانی

برای حل کردن طلا به تیزاب سلطانی نیاز دارید. تیزاب از مخلوط شدن اسید نیتریک با هیدروکلریک ساخته می شود و به غیر از طلا می تواند پالادیوم، پلاتین و رودیوم را نیز در خود حل کند. تیزاب سلطانی نیز همچون اسید نیتریک دود و بخارات مضر و خورنده ای تولید می کند که باید از استنشاق آنها خودداری کرد. تیزاب سلطانی برای حل کردن طلا، پلاتین، پالادیوم و رودیوم استفاده می شود. برای آشنایی بیشتر با تیزاب می توانید به ویکی پدیا مراجعه کنید.

اسید سولفوریک

این اسید که بسیار خورنده و خطرناک است، معمولا به صورت تجاری در غلظت 98 درصد در بازار وجود دارد. از اسید سولفوریک برای حل کردن فلزاتی مثل آهن، برای تولید سولفات نقره و … استفاده می شود.

سدیم متابی سولفیت

این پودر سفید رنگ اگرچه کاربردی در فرآیند استخراج نقره ندارد، اما به عنوان رسوب دهنده اصلی طلا شناخته می شود.

بوره

بوره پودری سفید رنگ است که در بازار به عنوان تنه کار معروف است. از بوره به عنوان فلاکس و کمک ذوب در فرآیند ذوب طلا و نقره استفاده می شود.

بوره

استانوس کلرید

استانوس کلرید در فرآیند استخراج فلزات گرانبها نقش به سزایی ایفا می کند. این ماده بهترین و قابل اعتماد ترین گزینه برای تشخیص طلا و فلزاتی نظیر پلاتین، پالادیوم و رودیوم در محلول است. لازم به ذکر است که استانوس کلرید از ترکیب هیدروکلریک اسید و قلع ساخته می شود. پیشنهاد می شود که برای آشنایی بیشتر با این ماده و روش ساخت آن، مقاله ای را که قبلا در مورد استانوس کلرید منتشر کرده ایم مطالعه کنید.

برای خرید اینترنتی قلع جهت ساخت محلول کلرید قلع (محلول تست طلا) اینجا کلیک کنید.

سدیم کربنات، سدیم نیترات و پتاسیم نیترات

از این مواد شیمیایی گاهی اوقات و بسته به شرایط به عنوان فلاکس در فرآیند ذوب طلا یا نقره استفاده می شود که وظیفه جداسازی طلا و نقره از ناخالصی ها را ایفا می کنند.

اوره

اوره یک ماده شیمیایی سفید رنگ و به شکل دانه های پریل است که از آن برای خنثی سازی تیزاب سلطانی استفاده می شود.