هیدروکلریک اسید، اسید نیتریک، اسید سولفوریک و تیزاب سلطانی از اسیدهای مهم و پرکاربرد در استحصال طلا و نقره محسوب می شوند؛ هرچند تمام این اسیدها به طور کلی اسیدهای رایج و پرمصرف محسوب می شوند و در صنایع دیگر هم کاربردهای زیادی دارند. به هر صورت در این مطلب قصد داریم که به قابلیت و کاربردهای هریک از این اسیدها در استحصال و استخراج طلا و نقره بپردازیم. 

اسید نیتریک – یک اسید پرکاربرد به ویژه در استحصال نقره

اسید نیتریک اسیدی قوی و اکسید کننده با فرمول شیمیایی HNO₃ است که فلزات را ابتدا اکسید می کند و سپس به شکل نیترات در خود حل می کند. این اسید تنها اسیدی است که می تواند راحت و بدون هیچ مشکلی نقره را در خود حل کند و از این رو نقش مهمی را در استحصال نقره ایفا می کند. در استحصال طلا و نقره از اسید نیتریک برای حذف فلزات پایه مثل مس، روی و نیکل، در اسیدکاری و بازیابی نقره و در ساخت تیزاب سلطانی استفاده می شود. نکته ای که در کار با اسید نیتریک وجود دارد این است که این اسید هنگام واکنش، دود نارنجی رنگی از خود تولید می کند که بسیار سمی و خورنده است.

اسید نیتریک

تیزاب سلطانی – بهترین انتخاب جهت استخراج طلا

تیزاب سلطانی درواقع مخلوطی است از اسید نیتریک و هیدروکلریک اسید. این مخلوط به دلیل خصوصیت‌های شیمیایی خود، قادر است به طور موثر طلا و پلاتین را حل کند، که این امر در بسیاری از کاربردهای آزمایشگاهی و صنعتی، به ویژه در بازیابی فلزات ارزشمند، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته تیزاب سلطانی را نمی توان یک اسید مستقل به حساب آورد (چون از ترکیب دو اسید دیگر ساخته می شود)، اما به دلیل قابلیت ها و کاربردهای زیاد آن لازم بود که در این لیست آورده شود.

تیزاب سطلانی از یک قسمت اسید نیتریک و سه یا چهار قسمت هیدروکلریک اسید ساخته می شود و برای حل کردن طلا و حتی فلزات گروه پلاتین استفاده می گردد. لازم به ذکر است که تیزاب سلطانی قادر به حل کردن نقره نیست، چرا که نقره در تیزاب تبدیل به کلرید نقره می شود. تیزاب سلطانی علاوه بر حل کردن طلا، در جداسازی طلا و نقره، حذف فلزات پایه و عیارسنجی طلا کاربرد دارد. همچنین باید توجه داشت که چون تیزاب سلطانی در خود اسید نیتریک دارد، مثل اسید نیتریک، هنگام واکنش دود اسیدی و خورنده ای تولید می کند که باید از تماس با آن یا تنفس آن خودداری کرد.

هیدروکلریک اسید – اسیدی پرکاربرد برای حذف فلزات پایه

هیدروکلریک اسید

هیدروکلریک اسید که به نام های جوهر نمک و کلریدریک اسید هم معروف است، یک ترکیب شیمیایی با فرمول HCl است که اگرچه طلا و نقره را نمی تواند در خود حل کند، اما کاربردهای زیادی در استحصال طلا و نقره دارد. به طور مثال از هیدروکلریک اسید برای تولید کلرید نقره و رسوب دادن نقره از محلول نیترات نقره، ساخت تیزاب سلطانی، تبدیل کلرید نقره به نقره، استخراج طلا از خاک و سنگ طلا، ساخت تیزاب سلطانی و حذف برخی از فلزات پایه استفاده می شود.

اسید سولفوریک

اسید سولفوریک با فرمول شیمیایی H2SO4 نوعی اسید معدنی است که به عنوان یکی از قویترین اسیدها شناخته می‌شود. در بین چهار اسید ذکر شده، اسید سولفوریک کم کاربردترین اسید در استحصال طلا و نقره است. این اسید که بسیار خورنده و خطرناک است برای حل کردن فلزات پایه و نیز در فرآیند تبدیل کلرید نقره به نقره استفاده می شود. همچنین در استخراج طلا از خاک و سنگ نیز کاربردهایی دارد.

آموزش استخراج طلا و نقره

آموزش استخراج طلا و نقره

اگر قصد دارید یاد بگیرید که چگونه طلا و نقره را از منابعی همچون خاک و سنگ طلا، قطعات و بردهای الکترونیکی و حتی جواهرات و ظروف دست دوم استخراج کنید، به شما پیشنهاد می کنیم کتاب “بازیابی شیمیایی طلا و نقره از جواهرات و قطعات الکترونیکی” را بخوانید.

این کتاب که شامل 238 صفحه و 13 فصل است، روش های حذف فلزات پایه و مزاحم، طرز صحیح اسیدکاری و بازیابی نقره، اصول تیزاب کاری و بازیابی طلا، روش تست کلرید قلع (برای طلا، پلاتین و پالادیوم)، روش های خنثی سازی محلول تیزابی، روش های رسوب دادن طلا و نقره، نحوه استخراج طلا به روش های اسیدپراکسید و وایتکس، ذوب طلا و نقره و بسیاری از مسائل دیگر را آموزش داده است. در صورتی که مایل به تهیه یا دانلود رایگان نسخه محدود این کتاب هستید، روی لینک زیر کلیک کنید:

کتاب بازیابی شیمیایی طلا و نقره از جواهرات و قطعات الکترونیکی