ذوب طلا یکی از مهم ترین و حساس ترین مراحل بازیابی طلا محسوب می شود. برای ذوب کردن طلا وسایل و تجهیزاتی و مواد مختلفی نظیر کوره، مشعل، بوته، ریژه و بوراکس  لازم است و باید به طور کامل با هریک از اینها آشنا بود. در این مقاله قصد داریم به وسایل و موادی که برای ذوب طلا لازم هستند بپردازیم. همچنین در این مقاله توضیحاتی در مورد روش ذوب طلا داده‌ایم که پیشنهاد می شود آن را هم مطالعه بفرمایید.

کوره

کوره محفظه ای است که یک مشعل گازی به آن متصل می شود و طلا یا نقره در آن قرار می گیرد تا با حرارت ایجاد شده توسط مشعل ذوب گردد. البته همیشه کوره های طلا و نقره گازی نیستند، بلکه ممکن است از نوع برقی و یا القایی باشند. معمولا برای ذوب طلا و نقره بهترین گزینه همان کوره گازی است چرا که این کوره ها را می توان با قیمت پایینی از بازار خریداری کرد یا حتی یکی برای خود ساخت. لازم به ذکر است که برای ذوب کردن طلا یک کوره گازی یک تا دو کیلویی کافی است. 

مشعل ذوب کوره و سرپیک

در فرآیند ذوب کردن طلا، از مشعل های مختلفی می توان استفاده کرد. در صورتی که قصد دارید طلا را بدون کوره ذوب کنید، باید از مشعل هایی که با گاز و اکسیژن کار می کنند – سرپیک جوشکاری یا هوابرش – و به مشعل یا سرپیک هواگاز معروف هستند استفاده کنید (معمولا برای ذوب طلا و نقره در حجم کم استفاده از مشعل هواگاز به کوره ترجیح داده می شود.) و اگر می خواهید طلا را در کوره ذوب نمایید باید از مشعل های گازی ونتوری یا مشعل هایی که با دمنده کار می کنند استفاده نمایید. خوشبختانه مشعلهای گازی ونتوری و دمنده دار در بازار کم و بیش موجود است و حتی می توان آنها را با هزینه کمی ساخت.

لوازم مورد نیاز برای ذوب کردن طلا

کپسول گاز

برای ذوب طلا و نقره به گاز با فشار قوی نیاز است. این نیاز توسط یک کپسول ساده گاز برطرف می شود. البته علاوه بر کپسول به اتصالات گازی نیز نیاز خواهد بود.

کپسول اکسیژن

در روش ذوب هواگاز علاوه بر کپسول گاز یه یک کپسول اکسیژن هم نیاز دارید. توجه کنید که چون اکسیژن می تواند در صورت ترکیب با گاز منفجر شود، اضافه بر اتصالات کپسول باید از فلش بک گاز برای جلوگیری از برگشت گاز به کپسول اکسیژن استفاده نمایید.

بوراکس برای ذوب کردن طلا

در ذوب طلا از مواد شیمیایی زیادی استفاده نمی شود و در بیشتر موارد استفاده از کمی بوراکس (بوره) به عنوان فلاکس برای ذوب کافی است. استفاده از این ماده شیمیایی بسیار مهم است، زیرا علاوه بر کمک به جداسازی ناخالصی‌ها، باعث کاهش نقطه ذوب طلا (بوراکس می‌تواند آلاینده‌های موجود در فلزات را حذف کند و فرآیند ذوب را بهبود بخشد) و جداشدن ناخالصی‌ها از طلا می‌شود. البته در بعضی موارد خاص از پتاسیم نیترات، سدیم نیترات و سدیم کربنات هم می توان در ذوب طلا استفاده کرد. 

لعابکاری بوته هواگاز با بوراکس (بوره) و آماده سازی آن جهت ذوب طلا

بوته یک ظرف به شکل یک گلدان یا کاسه است که برای حرارت دادن و ذوب طلا و نقره استفاده می شود. لازم به ذکر است که بوته های گرافیتی – که به شکل گلدان هستند – و بوته های هواگاز – که به شکل کاسه هستند – از رایج ترین بوته ها برای ذوب طلا و نقره هستند. از بوته های گرافیتی در کوره ذوب و از بوته های هواگاز برای ذوب طلا و نقره به روش هواگاز استفاده می شود.

فروش اینترنتی بوته ذوب
خرید اینترنتی بوته ذوب طلا (برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)

ریژه (قالب)

ریژه قالبی مستطیلی شکل و از جنس چدن یا گرافیت است که آن را برای سرد کردن مذاب و تبدیل آن به شمش به کار می گیرند. معمولا برای مذاب طلا از ریژه های گرافیتی کوچک و برای مذاب نقره از ریژه های چدنی یک تا دو کیلویی استفاده می شود.

انبر و دسته بوته

از انبر بوته برای قرار دادن بوته ذوب در کوره یا بیرون آوردن و جابه جا کردن بوته ذوب استفاده می شود. این انبرها معمولا با طول نیم تا حدود یک متر و از جنس آهن ساخته می شوند و در مدل های مختلفی در بازار موجود هستند. همچنین برای نگه داشتن و جابه جا کردن بوته های هواگاز از وسیله ای به نام دسته بوته استفاده می شود.

همزن گرافیتی

همزن گرافیتی که درواقع میله ای از جنس گرافیت و معمولا با روکش مسی ((روکشی بسیار نازک که قابل جدا کردن نیز هست و جهت بهبود مقاومت به سایش اعمال میشود) است، برای هم زدن و یک دست کردن مذاب و نیز به دست آوردن یک مخلوط همگن از فلزات و آلیاژهای موجود استفاده می شود.

مواد نسوز

مواد نسوز نظیر آجر نسوز، ملات نسوز و سیمان نسوز برای ساخت یا تعمیر کوره به کار می روند. برای مثال اگر کوره شما ترک برداشت می توانید با مقدری سیمان نسوز، کوره خود را ترمیم نمایید.

تجهیزات ایمنی

تجهیزات ایمنی شامل ماسک‌ حفاظتی، دستکش‌، عینک‌ ایمنی، و لباس‌های مقاوم در برابر حرارت است که هر فردی باید در هنگام ذوب و کار با حرارت بالا استفاده کند.

ابزارآلات دیگر

ابزارهای کنترلی مانند ترمومترها و سایر ابزاری که برای اندازه‌گیری و کنترل دما و به طور کلی پارامترهای فرآیند ذوب استفاده میشود، اتصالات گازی و لوازم و ابزارآلاتی از این دست از دیگر وسایلی هستند که برای ذوب طلا می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

کتاب آموزش ذوب طلا و نقره

کتاب آموزش بازیابی طلا و نقره

ذوب کردن طلا و نقره، آنچنان که به نظر می رسد ساده نیست. در کتاب “بازیابی شیمیایی طلا و نقره از جواهرات و قطعات الکترونیکی”، نحوه ذوب طلا و نقره به روش هواگاز به صورت جزء به جزء توضیح داده شده که شامل مباحث زیر است:

  • آشنایی با انواع شعله های مشعل هواگاز
  • تعریف فلاکس ها و کابردهای آن ها در ذوب طلا و نقره
  • آموزش آماده سازی بوته هواگاز جهت ذوب
  • آموزش پاشیدن بوره روی بوته هواگاز
  • آموزش مرحله به مرحله ذوب طلا یا نقره
  • ذکر نکاتی که باید در ذوب طلا و نقره رعایت شوند.
  • آشنایی با مشکلاتی که می توانند در حین یا پس از ذوب طلا و نقره به وجود آیند.

در صورتی که مایل به دریافت اطلاعات بیشتر یا خرید کتاب “بازیابی شیمیایی طلا و نقره از جواهرات و قطعات الکترونیکی” هستید روی لینک زیر کلیک کنید:

کتاب بازیابی شیمیایی طلا و نقره از جواهرات و قطعات الکترونیکی