امروزه بسیاری از ظروف و لوازم تزئینی با نقره آبکاری می شوند تا هم ظاهر درخشان و زیبایی پیدا کنند و هم در برابر زنگ زدن و اکسیداسیون مقاوم گردند. این ظروف معمولا از مس، نیکل یا برنج ساخته می شوند و با نقره آبکاری می گردند و پس از مدتی که آبکاری آنها تیره شده و ظاهر سابق خود را از دست دادند، دور ریخته می شوند. از این رو همواره ظروف آبکاری شده با نقره یکی از گزینه های اصلی برای استحصال و بازیافت نقره بوده اند.

مشکلات موجود در بازیافت ظروف آبکاری شده با نقره

متاسفانه به دلیل این که ظروف آبکاری شده با نقره، حاوی مقدار بسیار کمی نقره هستند، بازیافت آن ها از نظر اقتصادی زیاد به صرفه نیست. البته بعضی از مواقع ظروف برای این که کیفیت و ظاهر بهتری پیدا کنند، چند بار با نقره آبکاری می شوند که این باعث می شود که ظروف بیشتر حاوی نقره باشند و به طبع از این گونه ظروف می توان نقره بیشتری استحصال نمود. 

ظروف آبکاری نقره

روشهای استحصال نقره از ظروف روکش شده با نقره

همان طور که در بالا توضیح داد شد بازیافت این ظروف معمولا به صرفه نیست. با این حال اسیدکاری و حل کردن آن ها در اسید یکی از روش های رایج برای بازیافت این ظروف است. البته روش های دیگری به غیر از اسید نیتریک هم برای استحصال نقره از ظروف روکش شده وجود دارد که از این روش ها می توان به روش سلول اسید سولفوریک (آبکاری معکوس) اشاره کرد. لازم به ذکر است که روش آبکاری معکوس، قبلا در اینجا توضیح داده شده است.

استحصال نقره از ظروف آبکاری

آمار و ارقام نقره استخراج شده از ظرفهای روکش نقره

در ادامه تعدادی آمار و ارقام مرتبط با نقره استخراج شده از ظروف آبکاری شده را می آوریم تا با بررسی آنها بتوانید جهت بازیافت و روش بازیافت این ظرفها بهتر تصمیم بگیرید.

  • یک اونس نقره از 144 عدد قاشق آبکاری شده با نقره ( یک بار روکش شده ) به دست آمد
  • دو اونس نقره از 144 عدد قاشق آبکاری شده با نقره ( دو بار روکش  شده ) به دست آمد
  • چهار اونس نقره از 144 عدد قاشق آبکاری شده با نقره ( یک بار روکش شده ) به دست آمد

همان طور که مشاهده می کنید از 144 عدد قاشق یک بار روکش شده با نقره فقط 1 اونس نقره به دست آمده است که این مقدار زیادی نیست (این را بگذارید در کنار این واقعیت که نقره با اختلاف ارزان ترین فلز گرانبها است). البته خوشبختانه و همان طور که مشخص است، وقتی تعداد لایه های آبکاری شده زیاد می شود، مقدار نقره استحصال شده نیز به همان نسبت زیاد می شود.

آیا ظروف نقره بعد از کدر و تیره شدن غیر قابل استفاده می شوند؟

خیر! ظروف نقره حتی اگر روکش آنها از بین رفته باشد و یا سیاه شده باشند باز هم قابل استفاده مجدد هستند. درواقع این ظروف را به شرط آسیب ندیدن فیزیکی و سالم بودن از این لحاظ، می توان مجددا آبکاری و مثل روز اول درخشان و زیبا کرد. بنابراین حتما برای کسب سود لازم نیست که نقره روکش شده در این نوع ضایعات را بازیافت کنید، بلکه با آبکاری آنها می توانید آنها را به عنوان ظروفی سالم بفروشید. گفتنی است که فرایند آبکاری یک فرایند چند مرحله ای و تخصصی است که شامل مراحل مختلف ازجمله پیش‌آماده‌سازی سطح، تمیزکاری، روکش کردن با الکترولیز و سپس شستشو و آماده سازی نهایی قطعه می باشد.

ظروف نقره استرلینگ

دقت کنید که ظروف نقره استرلینگ (Sterling Silver) را نباید با ظروف روکش شده اشتباه بگیرید، زیرا این ظروف از نقره 92.5 درصد تشکیل شده اند (به صورت دقیق تر 92.5 درصد نقره خالص و 7.5 درصد مس ) و بنابراین حاوی مقداری قابل قبولی نقره هستند و بازیافت آن کاملا توجیه اقتصادی دارد، هرچند این نوع نقره را هم با آبکاری مجدد می توان نو و قابل استفاده نمود. لازم به ذکر است که نقره استرلینگ علاوه بر ظروف به طور گسترده برای ساخت جواهرات، سکه و لوازم تزئینی و دکوری هم استفاده می‌شود.