هود اسیدکاری که به هود شیمیایی نیز معروف است، یکی از تجهیزاتی است که باید در همه کارگاه های بازیابی فلزات گرانبها وجود داشته باشد. همان طور که می دانید کار با اسید نیتریک و تیزاب سلطانی، دودهای سمی، خورنده و بسیار خطرناکی تولید می کند که برای سلامتی انسان بسیار مضر هستند و حتی می توانند باعث مرگ شوند. از این رو همه فرایندهای بازیابی فلزات گرانبها باید در هود اسیدکاری انجام شود تا دودهای اسیدی به بیرون از کارگاه یا به اسکرابر منتقل شوند.

البته فقط اسید نیتریک و تیزاب سلطانی نیستند که دودهای سمی تولید می کنند، بلکه بسیاری از مواد و محلول های شیمیایی نیز از خود بخارهای سمی، خورنده یا حتی سرطان زا تولید می کنند که به همین خاطر کار با آنها نیز باید در هود اسیدکاری انجام شود. برای مثال اسید سولفوریک یا محلول آمونیاک که در بازیابی طلا و نقره، کم و بیش کاربرد دارند جزء این موادها به شمار می روند.

هود اسیدکاری یا هود شیمیایی چیست؟

در واقع هود اسیدکاری یا همان هود شیمیایی، یک چهارچوب روی یک میز است که بخش اعظم آن با پلاستیک شفاف و مقاوم به اسید و دودهای اسیدی، پوشانده شده است. درون هود، یک فن ضد اسید یا دمنده سانتریفیوژ قرار می گیرد تا با ایجاد مکش، دودها و بخارت اسیدی و سمی از هود به بیرون از کارگاه منتقل شوند و به طور کلی عملکرد کلی آن ساده است و به این شکل است که هوا از جلوی محفظه ورودی هود به داخل کشیده میشود و به همراه هوای داخل محفظه و بخارات سمی حاصل از اسیدها به بیرون فرستاده میشود. بدنه هود نیز از جنسی ساخته می شود که مقاومت کافی در برابر محلول های اسیدی و خورنده را داشته باشد.

هود اسیدکاری - هود شیمیایی

هود شیمیایی

منظور از هود شیمیایی یا هود شیمی یا فیوم هود، هودی است که در آزمایشگاه های شیمی یا پزشکی و نیز محیط های آموزشی مثل آزمایشگاه های مدارس و دانشگاه ها استفاده میشود. این نوع هود که ظاهر بهتر و امکانات بیشتری نسبت به هود اسیدکاری دارد، همان وظیفه تخلیه گازها، بخارها و ذرات مواد شیمیایی و جلوگیری از انتشار آنها در محیط آزمایشگاه و آسیب رسیدن به افراد حاضر در آزمایشگاه را دارد. این هودها می توانند دارای امکانات زیر باشند:

  • کابین و کمد جهت نگهداری وسایل آزمایشگاهی
  • كفه سراميك با رزين ضد اسيد یا کف استیل
  • درب شیشه ای ضد انفجار و ضد اسید و نشکن
  • شیر آب و شیر گاز و کاپ سینک و سینک استیل یا پلیمری مقاوم در برابر مواد و محلول های خورنده
  • فیلتر کربن برای جذب گاز ها و بخار های شیمیایی (در برخی مدل ها)
  • فن سانتریفیوژ مقاوم در برابر خوردگی و گاها از جنس PVC
  • لامپ یا مهتابی جهت روشنایی محیط داخلی هود و نیز پریز برق
  • نمایشگر دیجیتال و نیز کنترل دور فن سانتریفیوژ
  • لوله فاضلاب از جنس پلی اتیلن

جنس هودهای شیمیایی

بدنه اصلی هود شیمیایی ممکن است که از جنس های مختلف شامل استیل ضدزنگ، پی وی سی و MDF ساخته شود که هر یک مزایای مخصوص به خود را دارند. برای مثال استیل خنثی بوده و با مواد شیمیایی ترکیب نمی شود و در برابر رطوبت، بخار آب و گازهای سمی بسیار مقاوم است و نیز در صورت ریختن مواد شیمیایی بر روی آن به راحتی قابل شستشو و تمیزکاری می‌باشد. هود PVC ضد ضربه، ضد آب، سبک، قابل شستشو و ضد خوردگی است و هودهای ساخته شده با MDF هم بیشتر در آزمایشگاه های عادی که با مواد شیمیایی، گازها و بخارهای سمی و اسیدی متوسط سروکار دارند، استفاده می شود.

هود شیمیایی

لازم به ذکر است که به دلیل وجود بخارات و گازهای سمی و خورنده، بدنه داخلی هود شیمیایی الزاما باید در برابر اسید مقاوم بوده و کف هود هم ضد اسید و مقاوم به مواد خورنده باشد. همچنین هودهای شیمیایی را جدای جنس بدنه آنها می‌توان به چهار نوع رومیزی، دو طرفه، ایستاده و قابل حمل یا همان چرخ دار تقسیم نمود.

تهیه و خرید هود شیمیایی یا اسیدکاری

هودهای شیمیایی را می توان از شرکت های تولید کننده و وارد کننده تجهیزات شیمیایی خریداری کرد، ولی قیمت بسیار بالای آن که البته بستگی به متریال، اندازه و نوع ساخت و امکانات آن دارد، معمولا مانع این کار می شود. خوشبختانه ساخت هود اسیدکاری چندان پیچیده نیست و به لوازم زیادی نیاز ندارد. از این رو افراد در صورت تمایل می توانند برای خود، با کمی پشتکار یک هود اسیدکاری مناسب و ارزان قیمت که کاملا نیازشان را برطرف کند، بسازند.

چه فرآیندهایی باید در هود تیزابکاری انجام شود؟

در بحث بازیابی فلزات گرانبها، همه فرآیندهای استخراج و بازیابی باید به طور کامل در زیر هود تیزابکاری انجام شوند. بنابراین حل کردن طلا و نقره، بازیابی فلزات گروه پلاتین، کار با اسیدها مثل رقیق کردن اسید سولفوریک یا هیدروکلریک اسید یا کار با آمونیاک که از خود بخار خطرناکی متصاعد می کند باید در زیر هود انجام شود.

آموزش ساخت هود اسیدکاری (هود شیمیایی)

کتاب آموزش بازیافت طلا و نقره

ساخت هود اسیدکاری یا همان هود شیمیایی، آنچنان که به نظر می رسد ساده نیست، چراکه ساخت آن نیاز به محاسبات پیچیده و دقیق دارد تا هود بتواند درست کار کند. در کتاب “بازیابی شیمیایی طلا و نقره” ما نحوه ساخت هود اسیدکاری را با حداقل هزینه و امکانات، آموزش داده‌ایم. بنابراین اگر قصد دارید برای کارگاه خود یک هود اسیدکاری بسازید، پیشنهاد می کنیم کتاب مذکور را مطالعه فرمایید. این کتاب از طریق آدرس اینترنتی زیر قابل دریافت است:

کتاب بازیابی شیمیایی طلا و نقره