جوهرنمک یک اسید معدنی و قدرتمند و یکی از اسیدهای رایج در صنعت است که در فرآیند استخراج فلزات گرانبها کاربردهای مهم و فراوانی دارد؛ به طوری که در صورت نبود جوهرنمک استخراج فلزات گرانبها غیرممکن می شود. به این بهانه قصد داریم که به کاربردهای جوهرنمک در صنعت بازیابی فلزات گرانبها بپردازیم.

ساخت تیزاب سلطانی

مهم ترین کاربرد جوهرنمک برای کسانی که به بازیابی و استخراج طلا و پلاتین مشغول هستند، ساخت تیزاب سلطانی است؛ چرا که تیزاب از ترکیب اسید نیتریک و جوهرنمک تولید می شود. البته در بعضی از فرمول های ساخت تیزاب، به جای اسید نیتریک می توان از مواد دیگری استفاده کرد، ولی جوهرنمک پای ثابت همه این فرمول هاست.

استخراج طلا

جوهرنمک و هیدروژن پراکسید، محلولی برای حل کردن طلا

ترکیب جوهرنمک و هیدروژن پراکسید  می تواند طلا را در خود حل کند و به همین خاطر در بعضی از شرایط از این محلول برای حل کردن طلا و یا بازیافت بعضی از قطعات و بردهای الکترونیکی استفاده می شود.

اسید پراکسید

تولید کلرید نقره

اگرچه کلرید نقره را می توان با نمک هم تولید کرد، اما بسیاری از افراد ترجیح می دهند به جای نمک از جوهرنمک استفاده کنند. بنابراین یکی دیگر از کاربردهای جوهرنمک در بازیابی فلزات گرانبها، رسوب دادن نقره از محلول نیتراتی است.

حذف فلزات مزاحم از فلزات گرانبها

در بیشتر موارد برای حذف فلزات مزاحم و جداسازی آنها از فلزات گرانبها از جوهرنمک استفاده می شود. برای مثال این اسید می تواند آهن، آلومینیوم، سرب و قلع را در خود حل و آنها را از فلزات گرانبها جداسازی کند. درواقع به جرئت می توان گفت که جوهرنمک پراستفاده ترین اسید برای حذف فلزات مزاحم در فرآیند بازیافت فلزات گرانبها از قطعات الکترونیک و حتی جواهرات و خاک طلاست.

ساخت استانوس کلرید

استانوس کلرید محلولی برای شناسایی فلزات گرانبهای موجود در محلول هاست که نقش مهم آن در استخراج فلزات گرانبها انکارناپذیر است. بد نیست بدانید که برای ساخت استانوس کلرید باید از جوهرنمک استفاده کرد.

کلرید قلع

خنثی سازی پساب ها

برای خنثی سازی محلول های قلیایی که کم و بیش در فرآیند استخراج فلزات گرانبها تولید می شوند، می توان از جوهرنمک استفاده کرد چرا که این اسید ارزان قیمت است، به راحتی قابل تهیه است، خطرات آن به اندازه خطرات اسید سولفوریک نیست و به اندازه اسید نیتریک هم دودهای سمی تولید نمی کند.