با اینکه قیف آزمایشگاهی یکی از ساده‌ترین و پیش‌پاافتاده‌ترین وسایل آزمایشگاهی به حساب می‌آید، اما با این حال به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که هریک ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارد. در این مقاله سعی خواهیم کرد شما را بیشتر با انواع قیف‌های آزمایشگاهی و کاربردهایشان آشنا کنیم.

قیف آزمایشگاهی ساده

قیف ساده درواقع همان قیفی است که همگی یکی از آن‌ها را در منزل خود داریم و برای کارهای مختلف از آن استفاده می‌کنیم. البته قیف ساده آزمایشگاهی معمولاً از شیشه ساخته می‌شود؛ ولی نوع پلاستیکی آن هم موجود است که در شرایطی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و چون قیمت پایین‌تری دارند، از این لحاظ گزینه بهتری محسوب می‌شوند.

قیف آزمایشگاهی ساده

قیف دکانتور

قیف جداکننده یا دکانتور درواقع ظرفی گلابی‌شکل به همراه یک درپوش و شیر است که برای جداسازی دو مایع با چگالی متفاوت استفاده می‌شود. طرز کارش به این صورت است که از بالا نمونه را وارد قیف می‌کنیم، سپس توسط درپوش درب آن را محکم کرده و با باز کردن شیر تا مرز مشترک دو مایع و سپس بستن آن، مایعات را از یکدیگر جدا می‌کنیم.

قیف بوخنر

قیف بوخنر بعد از قیف آزمایشگاهی ساده رایج‌ترین نوع به شمار می‌رود. این قیف که نسبت به قیف ساده ظاهری کم‌وبیش متفاوتی دارد، با نیروی مکش که توسط پمپ وکیوم تولید می‌شود، کار می‌کند؛ البته برای استفاده از آن به ارلن خلأ و کاغذ صافی گرد هم نیاز است. قیف بوخنر معمولاً از چینی ساخته می‌شود ولی نوع پلاستیکی و حتی شیشه‌ای آن هم در بازار موجود است.

قیف آزمایشگاهی هرش

قیف هرش ظاهری بسیار شبیه به قیف بوخنر دارد با این تفاوت که مخزنش استوانه‌ای نیست و به همان شکل مخروطی است و همچنین حجم کمی دارد، به طوری که فقط برای فیلتر کردن مقادیر بسیار کمی از محلول‌ها مناسب است.

قیف قطره‌چکان

قیف قطره‌چکان که از نظر ظاهری چیزی شبیه به دکانتور و بورت است، دارای یک مخزن لوله‌ای شکل و یک شیر است که به صورت قطره‌قطره محلول درون مخزن را خارج می‌کند. از این نوع قیف بیشتر برای اضافه کردن آرام‌آرام و کنترل‌شده محلول‌ها به واکنش‌های شیمیایی استفاده می‌شود.

قیف قطره‌چکان

قیف ایمهوف

قیف آزمایشگاهی ایمهوف ظرفی مخروطی شکل و مدرج است که در دو نوع شیردار و بدون شیر به بازار عرضه می‌شود. از این نوع قیف بیشتر برای ته‌نشین کردن رسوب‌های درون مایعات استفاده می‌شود و معمولاً در تصفیه آب و فاضلاب به کار می‌رود.

نقش قیف‌های آزمایشگاهی در استخراج فلزات گران‌بها

همان‌طور که می‌دانید، قیف‌های آزمایشگاهی نقش مهمی در فرایند استخراج فلزات گران‌بها ایفا می‌کنند و آن‌ها را به طور گسترده برای فیلتر کردن محلول‌های شیمیایی به کار می‌گیرند.