زباله‌های باقی‌مانده از مواد غذایی و خوارکی ها مثل پوست تخم‌مرغ، تی‌بگ، پوست میوه، سبزیجات و استخوان مرغ و ماهی که اکثراً در زمان کوتاهی دچار پوسیدگی یا فساد می‌شوند را زباله‌های تر می‌گویند. معمولاً زباله‌های تر به دلیل اینکه تجزیه‌شان مدت زیادی طول نمی‌کشد بازیافت نمی‌شوند؛ اما چون جمع‌آوری و دفع آن‌ها هزینه‌ قابل‌توجهی دارد، بهتر است تا جای ممکن این زباله‌ها نیز بازیافت شوند (سالانه ۷ میلیون زباله تولید می‌شود) و تبدیل به انرژی یا کود موردنیاز گیاهان گردند.

زباله‌های تر قابل بازیافت

هرگونه غذای دوریخته‌شده، پوست میوه و سبزیجات، غذای کپک‌زده، گوشت خام و پخته، تفاله چای و قهوه، پوسته‌ تخم‌مرغ و … از موادی هستند که درون زباله‌های تر یافت می‌شوند و در عین حال می‌توان آن‌ها را بازیافت نمود.

بازیافت زباله‌های تر

روش‌های بازیافت زباله‌های تر

دو روش برای بازیافت زباله‌های تر وجود دارد. اما قبل از اینکه از این روش ها استفاده شود، ابتدا باید زباله تر پس از جمع آوری توسط مأموران شهرداری و تحویل به مرکز بازیافت، با عملیات مکانیکی از کیسه های خود بیرون آمده و تا حدودی زباله های خشک آن جداسازی شده و درنهایت پسماند تر برای انجام عملیات اجرایی آماده گردد و یکی از دو روش زیر به کار گرفته شود.

روش اول پیرولیز زباله ها با استفاده‌ از حرارت و روش‌های تجزیه‌ شیمیایی و بدون نیاز به استفاده از اکسیژن و تبدیلشان به گاز سنتز است. از این گاز می‌توان به عنوان سوخت استفاده کرد. روش دوم تبدیل پسماندهای تر به کود و مواد تقویت‌کننده‌ خاک است. در این فرایند زباله‌ها با شاخ و برگ پوسیده گیاهان ترکیب شده و در محفظه‌ای برای مدت دو تا چهار هفته قرار می‌گیرند. . در مرحله‌‌ بعد این مواد به مدت یک تا سه ماه در فضای باز قرار می‌گیرند و گاهی اوقات آن‌ها را زیرورو می‌کنند تا در انتها تبدیل به کود شود.

بازیافت زباله‌های تر

مزایای زیست‌محیطی بازیافت زباله‌های تر

حفظ محیط‌زیست: تجزیه‌ سریع پسماندهای تر باعث انتشار گازهای گلخانه‌های (گاز متان) می‌شود؛ بنابراین با بازیافت این‌گونه زباله‌ها از یک‌سو می‌توان از آلودگی هوا و گسترش پدیده‌‌ گرمایش جهانی جلوگیری کرد و از سوی دیگر می‌توان گاز متصاعد‌شده از آن‌ها را به انرژی پاک یا کود تبدیل نمود.

حفظ منابع انرژی: گاز حاصل از بازیافت پسماندهای تر می‌تواند به‌ راحتی برای تولید برق و گرما استفاده شود؛ بنابراین می‌توانند جایگزینی مناسبی برای سوخت‌های فسیلی باشد.

جلوگیری از آلودگی خاک: در صورت تبدیل پسماندهای غذایی به کمپوست، دیگر نیازی به استفاده از مواد شیمیایی و غیرطبیعی برای حاصلخیز کردن خاک نیست.

بازیافت زباله‌های تر

مزایای اقتصادی

  • امکان استفاده از برخی پسماندهای غذایی به ‌عنوان غذای دام
  • کاهش هزینه‌های تولید برق و گرمایش با بهره‌گیری از انرژی حاصل از بازیافت پسماندها
  • تولید کود و کمپوست
  • کاهش زباله‌های تر و درنتیجه کمتر شدن هزینه‌های دفن