چین به دلیل جمعیت زیاد، حجم زباله‌ بالایی تولید می‌کند؛ پس این کشور برای دسته‌بندی زباله‌ها باید راهکارهای هوشمندانه‌ای داشته باشد و اتفاقاً نحوه‌ مبارزه چینی‌ها با زباله‌ها بسیار هوشمندانه است. اگر باور نمی‌کنید به کدهای QR بیندیشید که روی کیسه‌های زباله چینی‌ها وجود دارد و به شهرداری اجازه می‌دهد مبدأ دقیق زباله را شناسایی کند و این یک نمونه از استفاده از فناوری جهت جمع‌آوری و بازیافت زباله در کشور چین است.

استفاده از کدهای QR برای جمع‌آوری زباله

همان‌طور که در بالا ذکر شد، چینی برای تشخیص منشأ زباله از کدهای QR استفاده می‌کنند. در این روند، از خانواده‌ها درخواست می‌شود کد QR منحصربه‌فردی روی کیسه‌های زباله خود بچسبانند تا وقتی زباله‌ها به ایستگاه مدیریت زباله رسیدند، دسته‌بندی و شناسایی منبعشان با اسکن کدهای QR مرتبط انجام شود و بدین طریق دسته‌بندی و بازیافت آن‌ها آسان‌تر و بهتر انجام گیرد.

استفاده چین از فناوری جهت جمع‌آوری و بازیافت زباله

یک مثال دیگر

پرجمعیت‌ترین شهر جهان، شانگهای، برنامه‌ای اجباری برای دسته‌بندی زباله را برای ساکنین خود دارد. طبق قوانین جدید در چین، خانواده‌ها و شرکت‌ها باید زباله‌هایشان را در چهار گروه دسته‌بندی کنند و در زمان مشخص در مکان‌های مخصوص قرار دهند. سرپیچی از این قانون به جریمه منجر می‌شود و ساختمان‌ها و کارخانه‌هایی که از این قانون پیروی نکنند، از اعتبارشان کاسته خواهد شد. این قانون سخت‌گیرانه به موضوع بحث بیش از ۲۴ میلیون ساکن این شهر تبدیل شده بود که از نبود انعطاف در برنامه و گیج‌کننده بودن دسته‌بندی زباله‌ها شکایت می‌کردند، اما در اینجا هم فناوری و درواقع شرکت‌های استارتاپی به کمک مسئولین این شهر آمدند. برای مثال، شرکت‌های اینترنتی چین ویژگی‌های جدیدی برای جست‌وجو فراهم کرده‌اند که مردم را در تشخیص زباله‌های مرطوب، خشک، سمّی و بازیافت‌شدنی یاری می‌کند. این مسئله بسیار مهم است؛ چراکه حتی آگاه‌ترین شخص در زمینه محیط‌زیست نیز نمی‌تواند دسته‌بندی همه زباله‌ها را تشخیص دهد.

استفاده چین از فناوری جهت جمع‌آوری و بازیافت زباله

نقش مهم استارتاپ ها در جمع‌آوری و دسته‌بندی زباله‌ها

اپلیکیشن Alipay که مربوط‌ به پرداخت الکترونیکی شرکت علی‌بابا است، ادعا می‌کند بخش دسته‌بندی زباله در این اپلیکیشن، فقط در مدت سه روز، یک‌میلیون کاربر جدید اضافه کرده است. با استفاده از این اپلیکیشن ها، کاربران چینی می‌توانند از زباله خود عکس بگیرند تا این اپلیکیشن آن‌ها را از نوع دسته‌بندی زباله‌شان مطلع کند. استارتاپ‌های چینی همچنین برای افرادی که در رسیدگی به برنامه جمع‌آوری زباله تنبل یا وقت کافی نداشته باشند، سرویس جمع‌آوری زباله از درِ منزل را ارائه می‌دهند. به عنوان نمونه توسعه‌دهنده‌ی ثالثی که در ساخت مینی‌اپ بازیافت برای Alipay نقش داشت، اکنون مشغول جمع‌آوری زباله از حدود هشت ‌هزار مجتمع آپارتمانی در یازده شهر است و تاکنون دو میلیون نفر مواد بازیافت‌شدنی خود را از طریق این پلتفرم فروخته‌اند. همچنین سرویس تحویل غذای علی‌بابا، گزینه‌ای جهت جمع‌آوری سطل زباله در خدمات خود دارد که از این طریق زباله‌ها را از ساختمان‌ها جمع‌آوری می‌کند.