یک شرکت نوپای کانادایی به نام Excir مدعی است فناوری جدیدی را کشف کرده که می‌توان با استفاده از آن حداقل ۹۹ درصد طلای موجود در قطعات و بردهای الکترونیکی را بازیافت کرد. این مسئله وقتی مهم می‌شود که بدانیم زباله‌های الکترونیکی به سرعت انباشته می‌شوند و متأسفانه طبق آمار این روند هر سال سریع‌تر شده و باعث می‌شود جهان ما بیشتر و بیشتر تحت تأثیر این زباله‌های آسیب‌زا و خطرناک قرار بگیرد. بااین‌حال، به لطف فناوری و دانش و تحقیقاتی که توسط دانشگاه‌ها و شرکت‌های استارتاپی صورت می‌گیرد، کورسوی امیدی برای بازیافت هرچه بهتر زباله‌های الکترونیکی وجود دارد. به طور مثال شرکت کانادایی Excir راهی برای بازیافت مؤثر طلا با خلوص بالا از زباله‌های الکترونیکی پیدا کرده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

روش جدید شرکت Excir در بازیافت بردهای الکترونیکی

آنچه Excir به دست آورده به قدری چشمگیر است که شرکت سازنده سکه در انگلیس با آن قرارداد امضا کرده است. ظاهراً همه این‌ها به لطف یک فرایند شیمیایی خاص قابل دستیابی است که می‌تواند طلا، این فلز گران‌بها را در مدت بسیار کمی استخراج کند. با بودجه کافی و توسعه این فناوری جدید، حتی می‌توان این کار را با سایر مواد مانند نقره، مس و پالادیوم نیز انجام داد. شان میلارد، مدیر ارشد رشد این شرکت اعلام کرده که فناوری که Excir به آن دست یافته توانایی ایجاد انقلابی در صنعت بازیافت بردهای الکترونیکی را دارد.

بازیافت بردهای الکترونیکی

اهمیت بازیافت ضایعات الکترونیکی

ضایعات الکترونیکی مثل قطعات و بردهای الکترونیکی یا لوازم برقی در عین حال که حاوی مواد باارزش مثل انواع پلاستیک‌ها و فلزات هستند، به دلیل داشتن فلزات سنگین و مواد سمی برای محیط زیست خطرات زیادی به همراه خواهند داشت. برآوردها نشان می‌دهد زباله‌های الکترونیکی که فقط در سال ۲۰۲۱ جمع شده‌اند، به احتمال زیاد بیش از ۵۷ میلیون تن وزن داشته‌اند و در صورت عدم اقدام تا سال ۲۰۳۰ این تعداد به ۷۳ میلیون تن خواهد رسید. در حال حاضر، تقریباً یک‌پنجم زباله‌های الکترونیکی بازیافت می‌شوند و مابقی به طور غیراصولی سوزانده می‌شوند یا همراه با زباله‌های دیگر دفن می‌شوند. بنابراین مهم است که شرکت‌های فناوری وارد این حوزه شده و با استفاده از علم و تکنولوژی هم بازدهی بازیافت این‌گونه زباله‌ها را بالا ببرند و هم درصد بازیافت را. درواقع نوآوری شرکت‌هایی مثل Excir است که می‌تواند ما را از بحران تولید و انباشت زباله‌های الکترونیکی نجات دهد.