طلا به خاطر کمیاب بودن، تصفیه راحت، مقاومت در مقابل زنگ زدن، اکسیداسیون و خوردگی، رسانایی بالا، خوش‌رنگ و درخشان بودن و بسیاری از عوامل دیگر، کاربرد و ارزش فراوانی دارد. این فلز از آغاز تاریخ بشر همیشه فلزی گران‌بها و محبوب بوده ‌است، به‌طوری‌ که به وفور از آن برای ضرب سکه، ساخت جواهرات و زیورآلات استفاده شده است. همچنین در گذشته نه‌چندان دور سیاست مالی بسیاری از کشورها بر پایه استاندارد طلا استوار بوده؛ یعنی پول هر کشوری معادل مقدار مشخصی از طلا بوده است که البته با شروع جنگ جهانی اول به تدریج این سیاست کنار گذاشته شد.

اهمیت طلا در سیستم پولی جهان

اهمیت طلا به‌عنوان یك منبع ثروت و همچنین نقش كنترلی آن در سیستم پولی جهان، به‌عنوان نیروی محركه اصلی در اكتشاف، استخراج و تولید این فلز گرانبها مطرح است. اگرچه روابط متقابل پول و طلا بسیار پیچیده بوده و روابطی كه در قطعی بودن آن اتفاق نظر وجود داشته باشد نادر است، ولی حداقل در این خصوص كه این دو به یكدیگر مرتبط هستند اتفاق نظر وجود دارد.

نقش طلا در اقتصاد جهانی

ذخایر جهاني

كل ذخایر جهاني طلا در دنيا تقریباً 3.1 بيليون اونس بوده كه از آن مقدار، تقریباً 2.3 آن در آفريقاي جنوبي قرار دارد. همچنین ذخایر كل پايه طلاي جهان حدود 4.1 اونس رقم زده شده است. لازم به ذكر است كه منظور از ذخایر، ذخایر قطعي و ثابت است و ذخایر پايه شامل مجموع منابعي است كه در حال حاضر، اقتصادي، كمي اقتصادي و نيمه اقتصادي هستند.

تولید جهانی

تولید جهانی طلا در سال ۲۰۱۱ حدود دو هزار و هفتصد تن بوده که نسبت به دو هزار و دویست و شصت تن سال ۲۰۰۸ افزایش داشته ‌است. از سال ۱۸۸۰ تاکنون بخش بزرگی از تولید طلای جهان در کشور آفریقای جنوبی انجام شده ‌است به طوری که حدود نیمی از کل طلایی که تاکنون استخراج شده از آفریقای جنوبی به دست آمده ‌است. البته در سال‌های اخیر سهم آفریقای جنوبی در تولید این فلز گرانبها به شدت کاهش یافته و در حال حاضر این چین است که در سال ۲۰۰۷ با دویست و هفتاد و شش تن بزرگ‌ترین تولیدکننده طلا شده است.

تولید جهانی طلا

عرضه و تقاضا

برای اتصال تولیدكنندگان و مصرف‌كنندگان طلا به همدیگر، بازارهای زیادی در سطح جهان فعال هستند. به‌عنوان مثال تولیدات آفریقای جنوبی كه بزرگ‌ترین تولیدكننده طلا در جهان است، به بازارهای لندن و زوریخ سرازیر می‌شود. تولیدات آمریكای شمالی نیز به بازارهای نیویورك و تورنتو انتقال می‌یابد و طلای استرالیا هم به هنگ‌كنگ، سنگاپور و ژاپن می‌رود. معامله‌کنندگان عمده در بازار طلای جهان، یا مؤسسات بانکی‌اند یا مؤسسات تجاری‌ كه بانك‌ها سهامداران عمده آن‌ها هستند. البته کارخانه‌های ساخت جواهرات و زیورآلات و تولیدکنندگان قطعات و لوازم الکترونیکی هم از خریداران و مصرف‌کنندگان عمده طلا به شمار می‌آیند. بد نیست بدانید که پنجاه درصد طلای تولیدی در جهان در جواهرسازی، چهل درصد در سرمایه‌گذاری و ده درصد در صنعت کاربرد دارد.

علاوه بر تجارت شمش طلا، کانی‌های حاوی کنسانتره طلا، طلای قراضه و ضایعات حاوی طلا نیز از تقاضای زیادی برخوردارند. برای بعضی از کشورها طلای بازیابی شده از کانی‌های وارداتی و قراضه، ممکن است درصد مهمی از کل تولید طلایشان را تأمین کند. برای مثال در ژاپن، طلا به‌عنوان یک محصول فرعی از کنسانتره های معدنی (مثل لجن آندی حاصل از استخراج مس و روی) بازیابی می‌شود به‌طوری که در سال 1983 تقریباً هشتاد درصد تولید طلای ژاپن از این راه تولید شده است.

تولید و استخراج طلا

استخراج طلا

با توجه به غلظت بسیار پایین طلا در بسیاری از سنگ‌های معدنی، استخراج آن معمولاً در معادن بزرگی که به راحتی قابل معدنکاری هستند، به‌صرفه است. به‌طور کلی می‌توان گفت که سنگ‌هایی که نیم میلی‌گرم در هر کیلوگرم طلا داشته باشند، می‌توانند برای استخراج اقتصادی و به‌صرفه باشند. لازم به ذکر است که آفریقای جنوبی، آمریکا، کانادا و روسیه از بزرگ‌ترین استخراج‌کنندگان طلا به شمار می‌آیند.