هر آلیاژی از جیوه را، ملغمه (ملقمه) یا آمالگام می‌نامند و به روشی که طی آن طلا به‌وسیله جیوه از ناخالصی‌هایی نظیر خاک جداسازی می‌شود، ملغمه کاری طلا یا آمالگاماسیون می‌گویند.

اخطار: استفاده از جیوه جهت جداسازی طلا و نقره، با توجه به وجود روش‌های بهتر و پربازده‌تری نظیر تیزاب کاری و اسیدکاری، روشی منسوخ‌شده و البته بسیار خطرناک محسوب می‌شود که می‌تواند به‌راحتی منجر به مرگ شود. اطلاعاتی که در ادامه در اختیار شما قرار داده می‌شود، صرفاً برای افزایش اطلاعات عمومی است و نه آموزش برای استخراج فلزات گران‌بها از خاک و ضایعات الکترونیکی.

روش ملقمه کاری طلا و جیوه

ملقمه کاری طلا و جیوه

در طي قرن‌ها روش ملقمه کاری و استفاده از جیوه، رایج‌ترین روش براي جداسازی طلا و نقره آزاد يا طبيعي از سنگ و خاک حاوي این دو فلز گران‌بها بوده است. اساس اين روش بر خاصيت جذب طلا و نقره توسط جيوه استوار است. با استفاده از اين روش به‌سادگي مي‌توان طلا را از ناخالصی‌ها جدا کرد. اين روش که براي كانسارهايي كه طلاي آزاد و با عیار بالا دارند كاربرد دارد، در ابتدا به‌تنهايي استفاده مي‌شد ولي بعد از ابداع روش سيانوراسيون، استفاده از آن کم و کمتر شد.

ویدئوی حل شدن طلا در جیوه

در ویدئوی زیر نحوه واکنش و حل شدن طلا در جیوه را مشاهده خواهید کرد.

مراحل فرایند جداسازی طلا به روش جیوه

معمولاً در اين روش خاک معدني خرد و آسیاب شده و سپس پالپي با غلظت چهل درصد وزني جامد تهيه مي‌شود. پالپ را داخل يك آسياب گلوله‌ای مي‌ريزند و حداقل به‌اندازه وزن طلا و نقره موجود در خاک معدني، به آن جيوه اضافه مي‌كنند (البته هميشه ده تا بیست درصد بيشتر از وزن طلا و نقره موجود به آن جيوه اضافه مي‌شود). تعداد كمي هم گلوله به آن اضافه مي‌كنند و به مدت 2 تا 12 ساعت آسياب را به كار مي‌اندازند.

پس از آنكه طلا و نقره کاملاً جذب جيوه شد، محتويات آن را خارج كرده و داخل آسياب را کاملاً تميز مي‌كنند. در زير آسياب چند ميز كه با هم اختلاف ارتفاعي حدود 10 تا 15 سانتي‌متر دارند وجود دارد و سه عدد ظرف جداگانه در بين ميزها قرار دارد. محتويات داخل آسياب را با آب به داخل اولين ظرف ريخته تا ضمن شستشو مواد خارج شده و از اولين ظرف روي اولين ميز ريخته و سپس از آن وارد دومين ميز ‌گردد.

ملقمه کاری طلا و جیوه

بعد از آن، مواد از ظرف دوم بر روي ميز دوم ريخته مي‌شود. ميز دوم از جنس مس ساخته شده كه روي آن جيوه اندود شده است. وقتی که پالپ به‌آرامی از روي ميز دوم عبور مي‌كند ذرات جيوه حاوي طلا كه در كف ميز حركت مي‌كنند به ميز مي‌چسبند. سپس اين مخلوط را شستشو مي‌دهند تا گل‌ولای آن کاملاً جدا شود. جيوه‌اي كه روي ميز باقيمانده را جمع‌آوري مي‌كنند و به کمک فیلتراسیون و فشار هوا، آب و جیوه را تبخیر کرده و درنتیجه طلا و نقره را از جیوه جداسازی می‌کنند.

کتاب دانشنامۀ استخراج فلزات گرانبها

کتاب دانشنامۀ استخراج فلزات گرانبها

کتاب “دانشنامۀ استخراج فلزات گرانبها” کتابی است با 196 صفحه در قطع وزیری که موضوع آن استخراج و بازیافت فلزات گرانبهاست و سرفصل‌های اصلی آن به شرح زیر است:

  • آموزش استخراج شیمیایی پلاتین و پالادیوم
  • استخراج طلا از خاک و سنگ طلا به روش تیزاب سلطانی
  • آزمایش خاک و سنگ طلا به دو روش سیانید و کلرید قلع
  • بازیافت طلا از چیپ های پلیمری و سرامیکی
  • بازیافت نقره و پالادیوم از خازن های نصب سطحی به روش اسیدکاری
  • آموزش استخراج نقره از باتری های دکمه‌ای ساعت
  • آموزش استخراج نقره از فیلم های رادیولوژی و محلول ثبوت
  • آشنایی با لوازم و مواد شیمیایی مورد نیاز
  • پاسخ به سوالات و مشکلات پرتکرار

این کتاب را می توانید از اینجا به صورت آنلاین سفارش دهید و درب منزل خود تحویل بگیرید.