استخراج طلا از معدن همیشه خطرات و آلودگی زیادی را برای انسان و محیط زیست اطراف معدن به همراه دارد. در این مقاله می خواهیم این موضوع را کمی بررسی کنیم.

آلودگی سیانیدی در معدن طلا

در معدنی كه از روش‌های خطرناکی مانند سيانيداسيون (Cyanidation) استفاده می‌کنند، باید از روش‌های ثبت و كنترل براي محافظت از افرادی که در آن معدن کار می‌کنند و جلوگيري از آلودگي محيط زیست اطراف استفاده گردد. همچنین در وضعيت‌هاي اضطراري، در صورت هرگونه حادثه شيميايي مثل انتشار مواد سيانيدي، باید از روش‌های از پیش تعیین شده استفاده کرد. مثلاً جهت خنثي کردن اثرات زيان بار آلودگی سیانیدی مي‌توان از گاز كلر بهره برد.

آلودگی حاصل از معدن طلا

آلودگی جیوه

از آنجایی كه در بسیاری از سنگ‌های طلا جیوه وجود دارد، بنابراین همیشه خطر آلودگي ناشي از جيوه در معدن هست. از طرفی بعضی از افراد برای استخراج طلا از روش ملقمه جیوه استفاده می‌کنند که بسیار خطرناک و آلوده کننده است. خوشبختانه در حال حاضر استفاده از روش سنتی و قدیمی ملقمه جيوه در عمليات استخراج طلا در حجم صنعتی و زیاد، استفاده نمی‌شود.

آلودگی آرسنیک

علاوه بر جیوه، آرسنيك نیز که از فلزات سمی و خطرناک – چه برای انسان و چه برای محیط زیست – به شمار می‌رود، جزء مواد آلوده كننده سنگ طلا بوده و در فرايندهاي استخراج مشكل آفرين و هزینه‌بر است.

آلودگی حاصل از استخراج طلا از کانسارهای آبرفتی

آلودگي ناشي از عمليات استخراج بر روی كانسارهاي طلای آبرفتي را مي‌توان از طريق حوضچه‌هاي درست طراحي شده، كاهش داده و يا کاملاً حذف کرد. انبارهاي موقتي مخصوص ضايعات و باطله حاصل از آسياب و محصولات استخراج شده، بايستي تحت رسيدگي دقيق قرار گرفته و هزينه‌هاي كنترل مربوطه بايستي در نظر گرفته شوند.

استخراج طلا از معدن

سایر آلوده‌کننده‌ها در استخراج طلا از معدن

تلوريوم (Tellurium)، بيسموت (Bismuth)، آنتيموان (Antimony) و تاليم (Tallium) و دو سولفيد آهن يعني پيريت (Pyrite) و پيروتيت (Pyrrhotie) كه معمولاً در كانسارهاي طلا رخ مي‌دهند، مي‌توانند به عنوان يك جريان آلودگي در معدن طلا تلقي شوند. البته در بعضی از معادن فلزات بالا به عنوان محصول جانبی فرایند استخراج طلا از معدن، تولید می‌شوند و درواقع بدین طریق آلودگی ناشی از این فلزات رفع می‌شود.