نقره (Silver) یکی از فلزات گرانبها و البته ارزان ترین آنها می باشد که به خاطر رنگ سفید، درخشنده و براق خود از دیرباز مورد توجه سازندگان جواهرات و ظروف تزئینی قرار گرفته است و امروز نیز علاوه بر کاربرد در ساخت جواهرات، در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارد. اگرچه امروزه نقره، نسبت به سایر فلزات گرانبها قیمت به مراتب کمتری دارد اما در طول تاریخ همیشه ارزش و اعتبار بالایی داشته است و حتی در بعضی از ادوار تاریخی، از پلاتین نیز ارزشمند تر و گرانتر بوده است و به همین دلیل است که بسیاری از سکه های قدیمی و تاریخی از نقره ساخته شده اند. امروزه نیز با این که قیمت آن از طلا خیلی کمتر است، اما در مقام پس از طلا قرار می گیرد.

نقره

خصوصیات فیزیکی و شیمیایی نقره

در بین همه فلزات، نقره بیشترین درخشندگی را دارد و همچنین به دلیل نرم بودن و چکش خوار بودن، انعطاف پذیر بودن و مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، در بین جواهر سازان بسیار محبوب می باشد. نقطه جوش نقره 2212 درجه سانتی گراد و نقطه ذوب آن 961 درجه سانتی گراد است که کمی از طلا کمتر است. همچنین نقره بالاترین میزان رسانایی الکتریکی و در بین تمام فلزات بیشترین میزان رسانایی گرمایی را دارد که این دو خصوصیت باعث شده کاربردهای زیادی در صنعت پیدا کند. این فلز گرانبها در برابر بسیاری از اسیدها مقاوم بوده ولی در اسید نیتریک به راحتی حل می شود و تولید نیترات نقره می نماید.

فرمول شیمیایی نقره Ag و باعدد اتمی 47 است و در طبیعت به صورت خالص، از طلا و مس هم کمتر یافت می شود. این فلز معمولا به همراه سرب، روی، نیکل و مس از معادن استخراج شده و درواقع به عنوان محصول جانبی تولید می گردد. در حال حاضر کشورهای آمریکا، چین، مکزیک و پرو بزرگترین تولید کننده های نقره محسوب می شوند. همچنین می توانید برای آشنایی با دیگر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی نقره صفحه مربوط به نقره را در ویکی پدیا مطالعه فرمایید.

کاربردهای نقره در صنعت

همان طور که ذکر شد نقره به دلیل خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خود، در صنعت جواهرسازی کاربرد فراوانی دارد. برای مثال نقره 925 یا همان استرلینگ که از 92.5 درصد نقره و 7.5 درصد مس تشکیل شده است، در بیشتر جواهرات و ظروف نقره به کار رفته است. همچنین بسیاری از لوازم کلکسیونی مثل مدال، سکه های یادبود، شمش، جاسیگاری، فندک و … از این آلیاژ ساخته می شوند. در کشور ما نیز جواهرات استرلینگ به خصوص انگشتر نقره، طرفداران زیادی دارد.

جواهرات نقره

نقره همچنین در جواهرات طلا با طلای زرد و حتی طلای سفید آلیاژ می شود و در واقع یکی از فلزات تشکیل دهنده طلای عیار شده می باشد. این فلز به دلیل این که رسانایی بالایی دارد، برای ساخت بسیاری از قطعات الکترونیکی مثل خازن های نصب سطحی، چیپ های کامپیوتری، کلید های حرارتی و کنتاکتورها و به طور کلی صنایع الکترونیکی استفاده می شود. در صنایع شیمیایی نیز از نقره ترکیبات مهمی همچون اکسید نقره، نیترات نقره و کلرید نقره که هر کدام کاربردهای زیادی در صنایع دیگر دارند، تولید می شود. این فلز همچنین با وجود پیشرفت ها در عکسبرداری دیجیتال، هنوز هم استفاده های خود را در صنیعت عکسبرداری مخصوصا عکسبرداری پزشکی مثل رادیولوژی، دارد.

آبکاری نقره با رودیوم

نقره در مجاورت هوا و هیدروژن سولفید، که در هوای آلوده موجود است، با گذشت زمان سیاه و تیره می شود. از این رو بسیاری از جواهرات نقره را با لایه ای نازک از رودیوم آبکاری می کنند تا هم ظاهر بهتری داشته باشد و هم با گذشت زمان، دیر تر اکسید و سیاه شود.

تشخیص و شناسایی نقره

نقره را به وسیله رنگ، چگالی و میزان نرمی آن می توان تشخیص داد. همچنین این فلز و معروف ترین آلیاژ آن یعنی نقره 925، به آهنربا جذب نمی شوند و به همین دلیل می توان با آهنربا به راحتی نقره را از بدلیجات ساخته شده با استیل تشخیص داد.

تشخیص نقره

علامت حک شده روی جواهرات و ظروف نقره نیز یکی دیگر از روش های تشخیص نقره می باشد. مثلا اگر روی جواهر یا ظرف نقره عدد 925 حک شده بود، به این معنی است که آن جواهر یا ظرف از نقره استرلینگ ساخته شده است. البته بهترین راه تشخیص نقره از فلزات دیگر، استفاده از محلول شورتر می باشد، چرا که هم بسیار دقیق و مطمئن است و هم عیار نقره را به صورت حدودی برای ما مشخص می کند.

سرمایه گذاری روی نقره، یکی دیگر از کاربردهای مهم آن

از آنجایی که نقره فلزی کمیاب و گرانبهاست، به طبع مورد علاقه سرمایه گذاران هم خواهد بود. این فلز به دلایل مختلفی می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری و گاه بهتر از طلا باشد که این دلایل عبارتند از:

  • نقره به دلیل اکسید نشدن شرایط نگهداری آسانی دارد.
  • این فلز در بسیاری مواقع رشد بهتری نسبت به طلا داشته است.
  • به علت قیمت پایین‌تر به سرمایه اولیه کمتری نیاز دارد.
  • امکان ایجاد تنوع مطمئن در سبد سرمایه گذاری خود و پوشش بیشتر ریسک
  • نداشتن حباب قیمتی نسبت به طلا یا حداقل کمتر بودن حباب آن

البته سرمایه گذاری روی این فلز خالی از نقطه ضعف نیست و به عنوان مثال کاهش قیمت آن در زمان رکود اقتصادی (به علت استفاده زیاد آن در صنعت) و نقدشوندگی کمتر در ایران (نسبت به طلا) از مشکلات اصلی سرمایه گذاری روی نقره به شمار می روند.