در این مطلب قصد داریم که به تعدادی از باورهای رایج اما نادرست در مورد پلاتین و جواهرات ساخته شده از این فلز گران‌بها اشاره کنیم. لازم به ذکر است که توجه به این نکات می‌تواند ما را در تشخیص جواهرات پلاتین از سایر جواهرات کمک کند.

1- پلاتین همیشه درخشنده و روشن باقی می‌ماند

پلاتین نسبت به نقره (به عنوان فلزی که شبیه به پلاتین است) در برابر اکسیداسیون و تیره و سیاه شدن به مراتب مقاوم تر است، اما این فلز هم با گذشت زمان تیره و سیاه می‌شود و برای همیشه درخشنده و روشن باقی نمی ماند. بنابراین اگر جواهری مشاهده کردید که روی آن لکه های سیاه رنگ و تیره وجود داشت، همچنان ممکن است که آن جواهر از پلاتین ساخته شده باشد.

تشخیص جواهرات پلاتین

2- پلاتین فقط در جواهراتی با عیار بالای نود درصد و یا فقط جهت آبکاری جواهرات به کار می‌رود

این باور نیز نادرست است چرا که این فلز در ساخت طلای سفید (به جای نیکل یا پالادیوم) و یا جواهراتی که از آلیاژ نقره – پلاتین ساخته شده اند کاربرد دارد و این نکته مهمی است که باید برای تشخیص جواهرات حاوی پلاتین مورد توجه قرار گیرد.

3- پلاتین شکننده است

پلاتین

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که پلاتین فلزی شکننده است و اگر یک جواهر ساخته شده با این فلز را خم کنند، خیلی زود می‌شکند. در این مورد باید گفت که پلاتین یک فلز بسیار محکم است که به راحتی خم یا شکسته نمی‌شود. بنابراین این باور نیز نادرست است.

4- پلاتین فلزی بسیار سخت است تا حدی که ساییده نمی شود

پلاتین اگرچه فلزی سخت و محکم محسوب می‌شود، اما این به آن معنی نیست که پلاتین در برابر ضربات احتمالی مقاوم است. بنابراین اگر جواهری شبیه پلاتین مشاهده کردید که اثر ساییدگی و زدگی روی آن نبود، نمی‌توان نتیجه گرفت که آن جواهر از پلاتین ساخته شده است.

5- پلاتین همان طلای سفید است

پلاتین و طلای سفید

طلای سفید یک آلیاژ است که از آلیاژ شدن طلای زرد و تعدادی فلز دیگر مثل پالادیوم، نیکل، پلاتین، نقره، روی و … ساخته می‌شود. در حالی که پلاتین یک فلز است و هیچ ارتباطی با طلای سفید ندارد، به جز این که گاهی اوقات ممکن است یکی از اجزای تشکیل دهنده طلای سفید باشد.

6- فقط جواهرات امروزی از پلاتین ساخته می‌شوند

باور غلط دیگری که در میان بسیاری از افراد رایج است، این است که گمان می‌کنند پلاتین فقط در جواهراتی که امروزه ساخته می‌شوند به کار می‌رود و در جواهرات قدیمی از آن استفاده نمی‌شده است. واقعیت این است که اگرچه در قدیم استفاده از پلاتین مرسوم نبوده است، اما باز هم بسیاری از جواهرات و حتی لوازم تزئینی از این فلز گران‌بها ساخته می شده اند.

تشخیص جواهرات ساخته شده از پلاتین

تشخیص جواهرات ساخته شده از پلاتین

نکات بالا در عین سادگی بسیار مهم و کاربردی هستند و می توانند ما را در تشخیص جواهرات ساخته شده از پلاتین یا جواهراتی که حاوی مقداری پلاتین هستند، کمک نمایند. صد البته که این نکات برای تشخیص جواهرات پلاتین کافی نیست و باید برای این کار از روش های قابل اعتمادتری مثل سنگ محک و ری گیری استفاده کرد. اما برای تشخیص اولیه و ایجاد ذهنیت توجه به این نکات نه تنها مفید بلکه ضروری و لازم است.