با در دست داشتن محدوده کانسار معدنی در جهات مختلف و در دست بودن اندازه ابعاد سه گانه توده يا رگه ماده معدني حجم آن محاسبه و با توجه به معين شدن جرم حجمي سنگ معدن، مقدار ذخيره طلا در معدن محاسبه می‌شود. لازم به ذکر است که در مورد تعيين ذخيره طلای معدن سه نوع ذخيره شامل ذخیره قطعی، ذخیره احتمالی و ذخیره ممکن معین می‌گردد که در ادامه درموردشان توضیحاتی را می‌دهیم.

ذخيره قطعی معدن

اين نوع ذخيره در مواردي است که کانسار با عمليات زيرزميني و حفاري کاملاً احاطه شده و از قسمت‌های مختلف نمونه‌گیری کامل انجام شده باشد، به ‌طوری که تناژ و عيار متوسط واقعي در دست باشد (ماده معدني از چهار طرف مورد مطالعه قرار گرفته است).

ذخيره طلای معدن

ذخيره طلای احتمالی

اين نوع ذخيره در مواردی که همه قسمت‌های کانسار مورد مطالعه کامل به‌ وسیله عمليات زيرزميني و حفاري قرار نگرفته و قسمتي از آن از نظر ابعاد مشخص نبوده و نمونه‌گیری هم به‌ صورت کامل و به ‌اندازه کافي نباشد، ولي اطلاعات زمین‌شناسی به ‌اندازه‌ای باشد که بتوان به ‌طور مدل عيار و تناژ آن را پیش‌بینی کرد، محاسبه می‌شود. تعريف ديگري نيز براي ذخاير احتمالي وجود دارد طبق اين تعريف، ذخاير احتمالي، ذخايری هستند که از سه طرف مورد مطالعه و نمونه‌برداری قرار مي‌گيرند.

ذخيره ممکن معدن

تعيين ذخيره طلای معدن

اين نوع ذخيره موقعي اعلام می‌شود که اطلاعات ما بر اساس تعداد کمي از نمونه‌ها پایه‌گذاری شده و مشاهدات زمین‌شناسی نيز به‌اندازه‌ کافي نباشد. در اين حالت در بعضي مواقع مقدار ذخيره بدون رقم عيار اعلام مي‌شود. در اين نوع ذخيره ماده معدني از دو طرف مورد مطالعه قرار گرفته است. تعيين ذخيره دقيق هر معدن مورد اکتشاف، نتيجه اصلي و نهايي اکتشافات محسوب می‌شود که بايستي بسيار بااهميت تلقي شود، زيرا تمامي برنامه‌ریزی‌های فني و اقتصادي بعدي بر اساس اعلام ذخيره يک معدن پایه‌ریزی مي‌شود.