اگرچه ایران کشوری طلاخیز نیست (رتبه ایران از لحاظ دارا بودن معادن طلا حول و حوش 50 است)، اما با این وجود بازهم معادن طلای بزرگی در کشور یافت می شود. بر اساس آمار و اطلاعاتی که وزرات صمت منتشر کرده است، هم اکنون حدود پانزده معدن در کشور فعال است که از مهم ترین آن ها می توان به معدن طلای زرشوران، معدن طلای آق‌دره، معدن ساریگونی کردستان و معدن موته اشاره کرد.

مناطق طلاخیر ایران

همانطور که گفته شد ایران کشوری طلاخیز نیست، اما معادن کوچک و پراکنده زیادی دارد. در حال حاضر استان های تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، کردستان و خراسان رضوی از قطب های اصلی تولید طلا در ایران محسوب می شوند. همچنین در استان های آذربایجان غربی، کرمان، خراسان جنوبی، یزد، مرکزی، همدان و قم نیز اکتشافات قابل توجهی صورت گرفته است.

مناطق طلاخیر ایران

آذربایجان غربی، بزرگترین استان طلاخیز کشور

استان آذربایجان غربی با داشتن بیش از سی و یک درصد کل ذخیره طلای شناسایی شده در کشور، طلاخیزترین استان ایران به شمار می آید. درواقع این استان با دارا بودن دو معدن طلا و سی و دو میلیون و هفتصد هزار تن ذخیره قطعی کانسنگ طلا در رتبه نخست ذخایر طلای کشور قرار دارد.

استان کردستان، استانی دارای معادن متعدد طلا

طی سال های اخیر، در استان کردستان اکتشافاتی صورت گرفته که ذخایر طلای آن را به میزان قابل توجهی بالا برده است. برای مثال معدن طلای قلقله با ذخیره ۱۰ میلیون و ۲۹ هزار تن خاک طلا با عیار ۱.۲ گرم در تن، طلای کرویان با ذخیره ۳ میلیون و ۳۴۰ هزار تن خاک و سنگ طلا با عیار ۱.۱۸ گرم در تن و معدن قبغلوجه با ذخیره یک میلیون و ۴ هزار تن کانسنگ با عیار یک گرم در تن از معادنی هستند که به تازگی در این استان کشف شده‌اند.

سیستان و بلوچستان، استانی طلاخیز که به ظرفیت آن، آنچنان که باید توجه نشده است

براساس مطالعات و بررسی هایی که در سال های اخیر انجام شده است، مشخص گردیده که در استان سیستان و بلوچستان معادن طلای متعددی با ذخیره بیش از 10 میلیون تن خاک طلا وجود دارد. به عنوان مثال در طی اکتشافاتی که به مساحتی به وسعت صد و سی هکتار در شهرستان خاش انجام شده، مشخص گردیده است که در این منطقه 10 تن طلا وجود دارد.

معدن طلای زرشوران

معدن طلای زرشوران

معدن زرشوران، بزرگترین معدن ایران و یکی از بزرگترین معادن روباز طلای خاورمیانه است که سالانه سه تن شمش طلا تولید می کند. این معدن در استان آذربایجان غربی و در سی و پنج کیلومتری شهرستان تکاب واقع شده و مالکیت آن در اختیار سازمان ایمیدرو است؛ البته استخراج از معدن در اختیار بخش خصوصی قرار دارد. براساس آخرین تحقیقات انجام شده، عیار متوسط خاک این معدن 4 تا 5 پی پی ام و ذخیره احتمالی آن 30 میلیون تن خاک طلاست. ذخیره قطعی معدن نیز چهار میلیون تن خاک با عیار حدود 5 پی پی ام برآورد شده است.

معدن طلای موته

معدن موته در استان اصفهان، شهرستان میمه و در نزدیکی روستای موته واقع شده است. این معدن همچون معدن زرشوران، از نوع روباز است و عیار طلای آن 2 گرم در تن می باشد. در معدن موته روزانه یک تا دو کیلوگرم شمش طلا با عیارهای 18 تا 24 تولید می شود. در ناحیه معدنی موته، نه کانسار طلا با ذخیره بیش از یک میلیون و 200 هزار تن و با عیار چهار گرم در تن (از دو نوع اکسیده و سولفوره) شناسایی شده است. همچنین در اکتشافات تکمیلی در دو کانسار چاه خاتون و سنجده، سه میلیون تن ذخیره با عیار سه گرم در تن شناسایی شد.

معدن طلای موته

معدن طلای ساریگونی

معدن ساریگونی، یکی دیگر از معادن مهم و بزرگ کشور است که عمر زیادی هم ندارد (کارخانه معدن از سال 94 آغاز به کار کرده است). این معدن که با مشارکت شرکت های خارجی راه اندازی شده، دارای ظرفیت تولید دو تن شمش طلا در سال است که البته پیشبینی شده با انجام طرح های توسعه، در آینده ای نزدیک تولید به حدود سه تن شمش طلا در سال برسد. لازم به ذکر است که ذخیره قطعی معدن ساریگونی چهار و نیم میلیون تن برآورد شده است.

معدن طلای آق‌دره

معدن طلای آق‌دره، دومین معدن بزرگ کشور (پس از معدن زرشوران) است که در استان آذربایجان غربی، 30 کیلومتری شهرستان تکاب و در بخش تخت سلیمان قرار دارد. این معدن که توسط بخش خصوصی اداره می شود، سالانه دو تن طلا تولید می کند. عیار خاک این معدن 5 گرم در تن است.

معدن طلای آق‌دره

معدن طلای زرمهر

معدن و کارخانه طلای زرمهر در استان رضوی، شهرستان تربت حیدریه قرار دارد و دارای ذخیره قطعی ۷۲۴ هزار و ۶۰۰ تن سنگ طلا با عیار ۵/۷ گرم در تن است. این معدن که توسط بخش خصوصی اداره می شود، سالانه 300 تا 500 کیلوگرم طلا تولید می کند.

معدن طلای خمین

این معدن در استان مرکزی، شهرستان خمین و در نزدیکی روستای خوراوند واقع شده و ظرفیت اسمی آن استخراج نود هزار تن خاک طلا در سال است و پیشبینی شده که در آینده ای نزدیک این ظرفیت به سیصد هزار تن در سال افزایش یابد. لازم به ذکر است که استخراج طلا در معدن طلای خمین با خلوص عیار 36 و سه صدم گرم در تن است.

کتاب دانشنامۀ استخراج فلزات گرانبها

کتاب دانشنامۀ استخراج فلزات گرانبها

کتاب “دانشنامۀ استخراج فلزات گرانبها” کتابی است 196 صفحه‌ای در قطع وزیری که موضوع آن پیرامون استخراج و بازیافت فلزات گرانبهاست و سرفصل‌های اصلی آن به شرح زیر است:

  • استخراج طلا از خاک و سنگ طلا به روش تیزاب سلطانی
  • آزمایش خاک و سنگ طلا به دو روش سیانید و کلرید قلع
  • استخراج پلاتین و پالادیوم
  • بازیافت چیپ های کامپیوتری
  • بازیافت خازن های نصب سطحی
  • آموزش بازیافت باتری های ساعت
  • آموزش استخراج نقره از فیلم های رادیولوژی
  • و بسیاری مباحث دیگر

این کتاب را می توانید از اینجا به صورت آنلاین سفارش دهید و درب منزل خود تحویل بگیرید.