در صورتی که عیار طلا بالا باشد، نیازی به یک چهارم کردن (کورتاسیون) ندارد و پروسه تیزاب کاری آن بسیار ساده می شود. درواقع طلای عیار بالا پس از آماده سازی اولیه، در تیزاب سلطانی حل می شود و سپس بازیابی و استخراج می گردد. در زیر پروسه تیزاب کاری و بازیابی طلا که شامل مراحل زیر می باشد، توضیح داده شده است.

تیزاب کاری طلا و حل کردن آن در تیزاب سلطانی

در مرحله اول، طلا در تیزاب سلطانی قرار داده شده و همزمان محلول تیزابی حرارت داده می شود تا طلا به صورت کامل در تیزاب سلطانی حل گردد.

نکته: در حین حل شدن طلا باید مواظب محلول تیزابی و دودهای اسیدی که از ظرف خارج می شود باشید و حتما پروسه تیزاب کاری و بازیابی طلا را در هود اسیدکاری انجام دهید. همچنین می بایست از دستکش ضد اسید و عینک ایمنی استفاده نمایید تا به چشمان و دستان شما بر اثر تماس احتمالی اسیدها و مواد شیمیایی خورنده آسیبی وارد نشود.

تیزاب کاری

حذف اسید نیتریک و خنثی سازی محلول

پس از حل شدن طلا در تیزاب، محلول تیزابی باید خنثی شود و اسید نیتریک آن از بین برود. برای این کار می توان از روش تبخیر، اسید سولفامیک یا روش اوره استفاده کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مرحله، پیشنهاد می کنیم که مقاله خنثی سازی اسید نیتریک اضافی در محلول تیزابی را مطالعه کنید تا بیشتر با روش های خنثی سازی و از بین بردن اسید نیتریک آشنا شوید.

فیلتر کردن محلول تیزابی

پس از خنثی سازی محلول تیزابی، باید محلول را فیلتر کرد تا ذرات حل نشده و لجن باقی مانده در محلول از طلا جداسازی شوند. البته با توجه به این که عیار طلا بالاست، لجن و ذرات حل نشده نباید زیاد باشند. نیازی به گفتن نیست که این مرحله توسط قیف آزمایشگاهی و کاغذ صافی یا همان کاغذ فیلتر انجام می گیرد.

رسوب دادن طلا

پس از این که محلول تیزابی فیلتر شد، می توان برای رسوب دادن طلا اقدام کرد. برای این منظور مقداری سولفات آهن یا سدیم متابی سولفیت در محلول بریزید تا طلا از محلول رسوب کند. سپس دوباره محلول را فیلتر کنید و پودر طلا را بشویید.

پودر طلا

خشک کردن پودر طلا و ذوب آن به عنوان آخرین مرحله تیزاب کاری طلا

در مرحله آخر و نهایی این کار باید پودر طلای تیزابی را روی هات پلیت خشک کنید تا به طور کامل خشک گردد. سپس پودر طلا را در یک بوته هوا گاز بریزید و با سرپیک هوا گاز آن را ذوب کنید . در صورتی که همه مراحل با دقت و با حوصله انجام شده باشد باید یک دکمه طلای براق و تمیز و بدون ناخالصی تولید شده باشد.

کتاب آموزش بازیافت طلا از جواهرات

کتاب آموزش بازیافت طلا و نقره

یکی از فصل های کتاب بازیابی شیمیایی طلا و نقره، به نحوه بازیابی طلا از جواهرات طلا اختصاصی دارد که در آن خواننده با موارد زیر آشنا می شود:

  • اصول تیزاب کاری و طرز صحیح تیزاب کاری طلا و فلزات پایه
  • نحوه بازیابی طلا از جواهرات عیار بالا و عیار پایین
  • روش های حذف فلزات پایه 
  • روش های خنثی سازی محلول های تیزابی 
  • روش های رسوب دادن، شستشو و خشک کردن پودر طلا

چنانچه مایل به مطالعه یا دانلود رایگان نسخه محدود کتاب مذکور جهت بررسی بیشتر هستید، سری به فروشگاه اینترتی ما به آدرس زیر بزنید:

فروشگاه اینترنتی ایزی گلد