پالادیم یکی از فلزات گرانبهاست که کاربردهای زیادی در ساخت جواهرات و قطعات الکترونیکی دارد. ارزش این فلز معمولا در حدود ارزش طلا و پلاتین است و بعضی از مواقع حتی از آن ها هم گران تر می شود. در ادامه به نحوه حل کردن پالادیم و سپس استخراج آن از تیزاب سلطانی می پردازیم.

اخطار: تیزاب کاری پلاتین و پالادیم فرآیندی بسیار خطرناک و با ریسک های فراوان است. چرا که این دو فلز وقتی در تیزاب سلطانی حل شوند، تبدیل به نمک خواهند شد که این نمک ها سمی و برای سلامتی انسان بسیار مضر هستند. بنابراین فرآیندی که در ادامه توضیح داده خواهد شد، فقط باید توسط فرد آموزش دیده و در یک کارگاه مجهز انجام شود.

نکته: فرآیندی که در زیر توضیح داده شده است با اندکی تغییرات (مثلا تغییر رسوب دهنده) برای پلاتین هم کاربرد دارد.

استخراج پالادیم از تیزاب سلطانی

مراحل استخراج پالادیم از تیزاب سلطانی

  1. حل کردن پالادیم در تیزاب سلطانی
  2. از بین بردن اسید نیتریک از محلول تیزابی
  3. استخراج پالادیم از محلول تیزابی به صورت نمک
  4. تبدیل نمک پالادیم به فلز

1- حل کردن پالادیم در تیزاب سلطانی

قبل از هر چیز باید پالادیم را در تیزاب سلطانی حل کنید. پروسه تیزاب کاری پالادیم و نحوه حل کردن آن به صورت کلی شبیه به تیزاب کاری طلاست و تفاوت های چندانی ندارد. بنابراین مشابه روشی که برای حل کردن طلا استفاده می کنید، پالادیم یا مواد حاوی این فلز را به طور کامل در تیزاب سلطانی و البته روی حرارت حل کنید.

تیزاب کاری

2- از بین بردن اسید نیتریک از محلول تیزابی

بعضی از افراد تصور می کنند که از بین بردن اسید نیتریک از محلول تیزابی فقط مختص به بازیابی طلاست. در صورتی که این طور نیست و این مرحله باید برای بازیابی فلزات دیگری مثل پالادیم و پلاتین هم انجام شود. برای از بین بردن اسید نیتریک از تیزاب می توانید از روش های مختلفی مثل اسید سولفامیک، اوره (البته روش اوره چندان روش ایمن و صحیحی نیست) و … استفاده کنید. در مورد این روش ها، قبلا در مقاله خنثی سازی اسید نیتریک اضافی در محلول تیزابی بحث کرده ایم و بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر نگاهی به این مقاله بیندازید.

3- استخراج پالادیم از محلول تیزابی به صورت نمک

استخراج پالادیم از محلول تیزابی

پس از این که اسید نیتریک اضافی را از محلول حذف کردید، محلول را فیلتر کنید تا ناخالصی ها و ذرات حل نشده از محلول جدا شوند. سپس رسوب دهنده را به مقدار مورد نیاز به محلول اضافه کنید تا پالادیم به صورت کلرید پالادیم که یک پودر قرمز رنگ است، از محلول رسوب کند. لازم به ذکر است که از سدیم کلرات، پتاسیم کلرات و حتی سدیم هیپوکلریت می توانید به عنوان رسوب دهنده پالادیم استفاده کنید. وقتی که مطمئن شدید که همه پالادیم موجود در محلول تیزابی را استخراج کرده اید، محلول را فیلتر کرده تا پودر قرمز رنگ پالادیم از محلول جداسازی شود.

4- تبدیل نمک پالادیم به فلز

نقره

پودر کلرید پالادیم را پس از شست و شو، به طور کامل خشک کنید. سپس آن را در دمای 350 تا 400 درجه سانتی گراد حرارت دهید تا پودر کلرید پالادیم به پالادیم کاهش تبدیل شود. پودر پالادیم را نیز باید در فرآیندی جداگانه، به وسیله روش های هواگاز یا کوره القایی ذوب کنید و به صورت ساچمه یا شمش درآورید.

کتاب بازیافت طلا و نقره به روش شیمیایی

کتاب آموزش بازیابی طلا و نقره

  • اگر مایلید روش های حذف فلزات مزاحم همچون قلع را یاد بگیرید.
  • اگر ریزه کاری های تیزابکاری و نحوه خنثی سازی و از بین بردن اسیدنیتریک از محلول تیزابی را نمی دانید.
  • اگر با روش های تست محلول های حاوی طلا، نقره، پلاتین یا پالادیم آشنا نیستید.

پیشنهاد می کنیم کتاب بازیافت طلا و نقره به روش شیمیایی را مطالعه فرمایید. جهت تهیه یا دانلود نسخه محدود این کتاب روی لینک زیر کلیک کنید:

کتاب بازیافت طلا و نقره به روش شیمیایی