در بسیاری از کشورها، ضایعات الکترونیکی حکم معدن طلا و نقره را دارد چرا که این ضایعات حاوی مقادیر قابل توجهی طلا، نقره، پالادیوم و پلاتین هستند. برای مثال از یک تن ضایعات برد موبایل می توان دویست گرم تا یک کیلو طلا، 5 کیلو نقره و مقادیر قابل توجهی پالادیوم و پلاتین بازیافت کرد. این در حالی است که در بیشتر موارد، از یک تن خاک معدنی طلا فقط یک گرم طلا استخراج می شود.

همچنین چون ضایعات الکترونیکی حاوی فلزات سنگین و سمی مثل جیوه، سرب، کادمیوم و … هستند، انباشت یا دفن آن ها کار درست و اصولی نخواهد و حتما این ضایعات باید بازیافت شوند تا باعث آلودگی آب، خاک و محیط زیست نشوند.

شروع کسب و کار بازیافت ضایعات الکترونیکی

کسب و کار بازیافت ضایعات الکترونیکی را می توان با سرمایه کمی شروع کرد. البته میزان سرمایه مورد نیاز برای این کار بستگی به این دارد که از چه روشی برای بازیافت استفاده کنید، ضایعات را به چه قمیتی خریداری کنید و به چقدر سوددهی راضی باشید. برای مثال در صورتی که می خواهید ماهانه حجم زیادی از ضایعات را بازیافت کنید باید به فکر راه اندازی یک کارگاه قالکاری باشید که برای این کار حداقل یک محیط صنعتی، کوره قال، سیستم تصفیه دود کوره (بگ فیلتر)، میزان زیادی ضایعات و مواد اولیه نیاز خواهید داشت.

کسب و کار بازیافت ضایعات الکترونیکی

چه ضایعاتی را می توان بازیافت کرد

اصولا در یک کارگاه بازیافت ضایعات الکترونیکی، هر ضایعاتی که حاوی فلزات گرانبها باشد را می توانید بازیافت کنید. از این ضایعات می توان به انواع قطعات الکترونیکی، انواع بردهای الکترونیکی اعم از بردهای موبایل و کامپیوتر، لوازم الکترونیکی مثل لپ تاپ و تبلت، سوکت ها، رله ها، کلیدهای حرارتی و … اشاره کرد.

لازم به ذکر است که به غیر از ضایعات الکترونیکی می توانید از انواع کاتالیست ها، لجن های آندی، جواهرات مستعمل، ضایعات کارگاه های زرگری – مثل خاک کف کارگاه – و حتی خاک طلا و نقره، فلزات گرانبها را استخراج نمایید.

ضایعات الکترونیکی

ضایعات الکترونیکی مهم ترین ماده اولیه یک کارگاه بازیافت ضایعات الکترونیکی است و دسترسی به میزان کافی از این ضایعات، کلیدی ترین بخش حرفه بازیافت ضایعات الکترونیکی است چرا که باید برای سرشکن کردن هزینه ها و به صرفه شدن فرآیند بازیافت، به قدر کافی ضایعات در اختیار داشته باشید.

ضایعات الکترونیکی را از راه های گوناگونی می توان خریداری کرد. برای مثال برای خریداری بردهای موبایل می توانید به تعمیرکاران گوشی های موبایل مراجعه کنید یا ضایعات کامپیوتری را می توانید از تعمیرکاران کامپیوتر و لپ تاپ خریداری کنید. همچنین مراجعه به گاراژهای ضایعاتی، کارخانه ها، ادارات دولتی، بیمارستان ها، مراکز نظامی و شرکت در مزایده های دولتی و غیردولتی از دیگر راه هایی است که می توانید از طریق آنها ضایعات الکترونیکی را خریداری کنید.

فضای مورد نیاز

فضایی که برای راه اندازی یک کارگاه ضایعات الکترونیکی نیاز دارید بستگی زیادی به روش کار شما دارد. اگر قصد دارید که از روش قالکاری استفاده کنید حداقل به 100 متر فضای کار نیاز دارید، ولی اگر از روش شیمیایی استفاده کنید می توانید فضای کمتری در نظر بگیرید. البته حجم ضایعاتی هم که در روز می خواهید پردازش کنید نیز در میزان فضای مورد نیاز تعیین کننده خواهد بود.

بازیافت ضایعات الکترونیک

محصولات تولیدی

محصولاتی که در حرفه بازیافت ضایعات الکترونیک تولید می شود شامل طلا، نقره، پالادیوم، پلاتین، ضایعات مس، آهن، پلاستیک و آلومینیوم و حتی بردهای الکترونیکی خواهد بود. خوشبختانه علی رغم این که در حرفه بازیافت ضایعات الکترونیکی، محصولات زیاد و مختلفی تولید می شود، راحت ترین بخش این حرفه، فروش این محصولات است.

سخن پایانی

درپایان باید گفت که صنعت بازیافت ضایعات الکترونیکی، صنعتی سودده و جذاب برای سرمایه گذاری است به شرط این که همه شرایط زیر را دارا باشید.

  • تجربه کافی و دانش استخراج فلزات گرانبها از ضایعات را داشته باشید.
  • به مقدار نیاز و به صورت مداوم و البته با قیمت مناسب ضایعات الکترونیکی در اختیار داشته باشید (مسئله ای که بسیار سخت و دشوار است).
  • از سرمایه کافی (ثابت و در گردش) جهت راه اندازی و اداره کارگاه تا زمان سوددهی، برخوردار باشید.