امروزه صنعت بازیافت ضایعات الکترونیک و کامپیوترهای مستعمل، یک صنعت بزرگ و همه گیر به شمار می رود و کشورهای زیادی همچون چین، هند و پاکستان درآمد سرشاری از این صنعت به دست می آورند. به خصوص کشور چین که با وارد کردن حجم بسیار زیادی از بردها، قطعات و وسایل الکترونیکی از آمریکا و اروپا و بازیافت طلا و نقره و سایر فلزات گرانبها از این ضایعات، شغل های زیادی برای مردم خود به وجود آورده است.

به دلیل درآمد مناسب بازیافت ضایعات الکترونیکی، بسیاری از افراد مایل هستند که در مورد این صنعت بیشتر بدانند و اطلاعات بیشتری کسب کنند و در صورت فراهم شدن شرایط، وارد این صنعت شوند. بعضی از افراد قصد دارند که یک کارگاه با ظرفیت بازیافت کم تا متوسط ایجاد کنند و بعضی نیز مایلند یک واحد صنعتی با حجم بالا راه اندازی نمایند که خوشبختانه به شرط دسترسی داشتن به حجم کافی از ضایعات الکترونیک و کامپیوتر های مستعل، هر دو گروه می توانند در کارشان موفق شوند. ولی باید توجه داشت که در صورتی که به مقدار نیاز به ضایعات دسترسی نداشته باشیم شکست ما قطعی خواهد بود.

یکی از نکات مثبت صنعت بازیافت پسماندهای الکترونیکی این است که ایجاد یک کارگاه با حجم کم نیازی به سرمایه بالایی ندارد و فقط دسترسی به ضایعات و البته داشتن مهارت و علم بازیابی طلا و نقره و فلزات گروه پلاتین کفایت خواهد کرد.

فلزات و مواد قابل بازیافت از ضایعات الکترونیک

بازیافت ضایعات الکترونیکی

تقریبا بیشتر ضایعات الکترونیکی قابل بازیافت و حاوی مواد و فلزات با ارزش هستند. برای مثال کامپیوتر های مستعمل و لپ تاپ های اسقاطی، مادربوردها و بردهای الکترونیکی حاوی مقدار قابل توجهی طلا، نقره و فلزات گروه پلاتین نظیر پلاتین و پالادیوم می باشند. همچنین لوازم الکتریکی و الکترونیکی مثل تلویزیون، پرینتر، دستگاه فتوکپی، تلفن و بسیاری از لوازم دیگر اگر فلزات گرانبها نداشته باشند حتما فلزاتی نظیر آهن، مس و آلومینیوم دارند که باید بازیافت شوند. همچنین در ضایعات الکترونیک مقدار زیادی پلاستیک و مواد پلیمری یافت می شود که بازیافت آنها نیز یک درامد جانبی را به همراه دارد.

تهیه ضایعات الکترونیکی برای بازیافت

همان طور که گفته شد شرط مهم برای راه اندازی کسب و کار بازیافت ضایعات الکترونیک، دسترسی به حجم کافی از ضایعات می باشد. پسماندهای الکترونیکی را می توان از گاراژهای ضایعاتی، کیوسک های بازیافت، مدرسه ها، مساجد، ادارات دولتی و شرکت ها، مزایده ها و فروشگاه های کامپیوتری به دست آورد.

فرا گرفتن علم بازیابی طلا و نقره و دیگر فلزات گرانبها

یکی دیگر از شرایط لازم برای ورود به صنعت بازیافت پسماندهای الکترونیکی، داشتن علم بازیابی طلا و نقره و سایر فلزات گرانبها است. برای فرا گرفتن این علم باید ماه ها و چه بسا سال ها مطالعه کنید و تجربه کسب کنید تا بتوانید به این صنعت وارد شوید. در صورتی که بدون مهارت کافی دست به بازیافت ضایعات الکترونیکی بزنید، اگر شکست نخورید، حتما بخشی از سرمایه خود را از دست می دهید و ضرر زیادی خواهید کرد. از طرفی با توجه به این که در این حرفه باید با مواد شیمیایی و اسید های خطرناک کار کنید و با دود های اسیدی و سمی و پسماندهای مضر برای محیط زیست سر و کار داشته باشید، ممکن است در صورتی نداشتن آگاهی و مهارت به سلامتی خود آسیب بزنید.

خرید تجهیزات لازم و شروع کسب و کار بازیافت ضایعات الکترونیک

بازیافت ضایعات الکترونیکی

پس از این که از دسترسی داشتن به ضایعات الکترونیک مطمئن شدید و علم بازیابی فلزات گرانبها را فرا گرفتید می توانید برای اجاره یک مکان مناسب اقدام نمایید. توجه داشته باشید که برای بازیافت اینگونه ضایعات باید مکان صنعتی و به دور از محیط مسکونی اجاره کنید. همچنین باید محدودیت های محیط زیستی در آن منطقه وجود نداشته باشد. سپس تجهیزاتی نظیر هود اسید کاری، اسکرابر برای تصفیه دودهای اسیدی، مواد شمیایی مثل اسید نیتریک و هیدروکلریک اسید، کوره ذوب، لوازم آزمایشگاهی و زرگری و غیره را تهیه کنید و کار خود را اغاز نمایید. بهتر است در اوایل کار با حجم بسیار کم کار را شروع کنید تا از بروز مشکلات پیشبینی نشده جلوگیری شود.

فروش محصولات بازیافتی

خوشبختانه فروش محصولات بازیافتی از ضایعات الکترونیک، ساده ترین مرحله در این صنعت می باشد. تقریبا همه محصولات تولیدی از طلا و نقره گرفته تا فلزات مس و آهن و آلومینیوم و حتی پلاستیک ها به راحتی در بازار فروخته می شوند و در صورتی که کیفیت حداقلی را داشته باشند، همیشه مشتری برای آنها پیدا می شود.