شبه کانسارهایی که در سطح زمین یا نزدیکی سطح زمین و در مناطق کم‌عمقی کمتر از ۱۵۰ متر قرار گرفته‌اند و از گسترش قابل ملاحظه‌ای برخوردارند، معادن روباز گفته می‌شود. امروزه در جهان بین هفتاد تا نود درصد از مواد معدنی همچون سنگ آهن، مس، زغال‌ سنگ، فسفات، بوکسیت و منگنز از معادن روباز استخراج می‌شوند. در این مطلب می‌خواهیم شما رو با تعدادی از بزرگ‌ترین و درعین‌حال عجیب‌ترین معادن روباز جهان آشنا کنیم.

معدن طلای کالگورلای در استرالیا

معدن کالگورلای که گاهی به نام معادن کال جنوبی نیز شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین معدن طلای روباز کشور استرالیا به شمار می‌آید. این معدن که شکل کشیده‌ای دارد تقریباً ۳.۵ کیلومتر امتداد، ۱.۵ کیلومتر پهنا و ۵۷۰ متر عمق دارد. برای درک بزرگی این معدن کافی است بدانید با این ابعاد، این معدن از فضا هم قابل‌رؤیت است.

معدن الماس دیاویک در کانادا

معدن دیاویک در کانادا معدنی فعال است به طوری که از آن سالانه حدود ۱۵۰۰ کیلوگرم الماس استخراج می‌شود و برای هفتصد نفر شغل مستقیم ایجاد کرده است. این معدن در یک جزیره کوچک ۲۰ کیلومتر مربعی واقع شده که تنها ۲۲۰ کیلومتر از مدار قطب شمال فاصله دارد و در طول زمستان آب‌های اطراف آن به طور کامل یخ می‌زند. این معدن یکی از زیباترین معادن روباز جهان به شمار می آید.

معدن الماس دیاویک - یکی از زیباترین معدن روباز جهان

معدن گرسبرگ در اندونزی – یکی از  بزرگ‌ترین معادن روباز جهان

این معدن بزرگ‌ترین معدن طلای جهان است و هم‌زمان  از نظر  بزرگ‌ترین معادن مس جهان نیز در رتبه سوم قرار دارد. این معدن که در اندونزی واقع شده، در سال ۱۹۷۳ به بهره‌برداری رسیده و برای ۱۹۵۰۰ کارگر شغل ایجاد کرده است.

معدن مس اسکوندیدا در شیلی

این معدن در صحرای آتاکاما  واقع در ناحیه آنتوفاگاستا در کشور شیلی قرار گرفته است. در اصل این معدن از دو معدن روباز جداگانه شکل گرفته است. عملیات بهره‌برداری از این معدن در سال ۱۹۹۰ شروع شده و سالانه یک میلیون تن مس از آن استخراج می‌شود.

معدن الماس اوداچنایا در روسیه – یکی از بزرگ‌ترین معادن الماس روباز در جهان

معدن الماس اوداچنایا که در کشور روسیه واقع شده یکی از بزرگ‌ترین معادن روباز الماس در جهان می‌باشد. این معدن در شمال شرقی کشور در ناحیه جمهوری ساخا یا یاکوتیا قرار گرفته و تخمین زده می‌شود تاکنون ۲۲۵.۸ میلیون قیراط الماس از آن استخراج شده و نیز حجم تولید سالانه الماس آن ۱۰.۴ قیراط است.

معدن الماس اوداچنایا یکی از بزرگ‌ترین معادن الماس روباز

معدن دره بینگام آمریکا

این معدن روباز که در جنوب غربی شهر سالت‌لیک سیتی در ایالت یوتای آمریکا قرار گرفته است به نام دره بینگام شناخته می‌شود و نام خود را از نام دو برادری که برای اولین بار این ناحیه را کشف کردند برداشته است. این معدن بزرگ‌ترین و عمیق‌ترین گودال حاصل از حفاری حال حاضر جهان می‌باشد. برآورد شده است که عمق این معدن حدود نه کیلومتر و پهنای آن 4 کیلومتر می‌باشد. گفتنی است که در سال ۱۹۶۶ این معدن به عنوان اثر تاریخی و ملی کشور آمریکا به ثبت رسیده است.

معادن روباز در ایران

کشور ما ایران هم دارای معادن روباز بزرگی است که بد نیست در این مقاله به آن‌ها اشاره داشته باشیم.

معدن انگوران – یکی از بزرگ‌ترین معادن روباز سرب و روی در جهان

معدن انگوران در استان زنجان واقع شده و  بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه محسوب می‌شود. این معدن دارای بخش روباز و بخش زیرزمینی است که ذخیره بخش روباز آن  هشت میلیون تن برآورد شده است.

معدن روباز انگوران

معدن طلای موته

معدن طلای موته نیز یک معدن روباز محسوب می‌شود. این معدن که در نزدیکی روستای موته و پنجاه کیلومتری شهرهای دلیجان و گلپایگان قرار گرفته دارای ۹ کانسار طلا دار می‌باشد. هم‌اکنون سالانه دویست کیلوگرم طلا از این معدن استخراج می‌شود.

معدن مس سرچشمه

معدن مس سرچشمه در ۵۱ کیلومتری رفسنجان و در ناحیه مرکزی رشته کوه زاگرس قرار گرفته‌است. این معدن یکی از بزرگترین مجتمع‌های صنعتی معدنی جهان محسوب می‌گردد و بزرگ‌ترین تولیدکننده مس ایران می‌باشد