در این مطلب می خواهیم مواد مقاوم در برابر اسیدها و بازهای مورد استفاده در صنعت فلزات گرانبها را معرفی کنیم.

اسیدنیتریک

اسیدنیتریک رایج ترین اسیدی است که برای بازیابی فلزات گرانبها با آن سروکار داریم. بنابراین بسیار مهم است بدانیم چه موادی در برابر این اسید، مقاوم و چه موادی نامقاوم هستند. در بین فلزات، فولاد و تیتانیوم در برابر اسیدنیتریک مقاومت بسیار بالایی دارند. اما شاید برایتان جالب باشد که پلی اتیلن، پلی پروپیلن و حتی اپوکسی در برابر اسیدنیتریک مقاومت ضعیفی از خود نشان می دهند؛ به هر حال اگر مجبور بودید از بین این سه پلاستیک یکی را انتخاب کنید، بهتر است انتخابتان پلی اتیلن باشد، چراکه مقاومتش از دو پلاستیک دیگر بهتر است.

مقاومت مواد در برابر اسیدنیتریک

تیزاب سلطانی

همانطور که می دانید، تیزاب سلطانی پراستفاده‌ترین اسید برای حل کردن طلا، پالادیوم و پلاتین است. این اسید از قدرت خورندگی زیادی برخوردار است و به همین دلیل مواد زیادی وجود ندارند که در برابر آن مقاومت کنند. در بین فلزات، تیتانیوم به خوبی در برابر تیزاب سلطانی مقاومت می کند، درست برعکس فولاد – درگریدهای مختلف – که در تیزاب بسیار راحت دچار خوردگی می شود. در بین پلیمرها نیز تفلون از مقاومت خوبی برخوردار است و پلی اتیلن هم مقاومت ضعیفی از خود نشان می دهد.

جوهرنمک (اسیدکلریدریک)

رفتار جوهرنمک یا همان اسیدکلریدریک با اسیدنیتریک و تیزاب سلطانی اندکی متفاوت است چراکه این اسید می تواند تیتانیوم و فولاد اعم از فولاد را دچار خوردگی کند. خوشبختانه پلاستیک هایی مثل  پلی اتیلن در برابر این اسید کاملا مقاوم هستند و به همین خاطر گزینه های مناسب و البته ارزان قیمتی برای مخزن نگهداری جوهرنمک محسوب می شوند.

مقاومت مواد در برابر جوهرنمک

اسیدسولفوریک

اسیدسولفوریک، اسیدی بسیار خورنده و خطرناک برای پوست انسان است که خوشبختانه کاربرد آن در استخراج فلزات گرانبها، نسبت به اسیدهای رایج دیگر به مراتب کمتر است. این اسید می تواند به راحتی فولاد در گریدهای مختلف را در خود حل کند. همچنین اگر نسبتا غلیظ باشد، تیتانیوم را نیز دچار خوردگی می کند. در بین پیلمرها پلی پروپیلن مقاومت تقریبا خوبی در برابر اسیدسولفویک دارند، اما پی وی سی و پلی اتیلن از مقاومت ضعیفی برخوردار هستند.

سدیم هیدروکسید (سود سوزآور)

سدیم هیدروکسید که به سود سوزآور هم معروف است، بازیست که کم و بیش در فرایند استخراج فلزات گرانبها کاربرد دارد. فولاد، پی وی سی و پلی پروپیلن از موادی هستند که مقاومت بالایی در برابر سدیم هیدروکسید دارند، درست برعکس پلی اتیلن که در برابر این ماده شیمیایی نامقاوم به شمار می‌آید.