برای سرمایه‌گذاری طلا بهتر است یا نقره؟ آیا دارایی‌هایی مانند طلا و نقره همواره بهترین گزینه برای حفظ سرمایه هستند؟ آیا همیشه می‌توان روی طلا و نقره برای حفاظت از سرمایه حساب باز کرد؟ تفاوت سرمایه‌گذاری روی طلا و نقره با یکدیگر و همچنین با گزینه‌های دیگر مثل ارزهای فیات چیست؟ این‌ها پرسش‌هایی است که قصد داریم در این مطلب به آن‌ها جواب دهیم. در ادامه با ما باشید.

حفاظت از سرمایه

اقتصاد جهان به‌طور فزاینده‌ای جهانی شده است. در این اقتصاد جهانی، قیمت‌ها به واسطه متغیرهایی مثل بحران در حوزه یورو، کاهش رشد اقتصادی چین، افت قیمت نفت و … تحت تأثیر قرار می‌گیرند که این امر باعث افزایش بی‌ثباتی در بازارها می‌شود و در همین شرایط است که حفاظت از سرمایه مفهوم پیدا می‌کند. به طور کلی در بین عموم طلا و نقره به عنوان دارایی‌های باارزش محسوب می‌شوند و به‌طور سنتی نیز این دو فلز به عنوان یک ابزار پوشش ریسک در زمان تورم و پناهگاه امن در زمان بحران‌های مالی و سیاسی شناخته می‌شوند، چراکه برخلاف ارزهای فیات که می‌توانند با سیاست‌های پولی و مالی تحت تأثیر قرار بگیرند،‌ عرضه طلا و نقره از دسترس دولت‌ها خارج است. با این وجود امروزه این تصور به چالش کشیده شده و نیز مطالعات حاکی از آن است که عکس‌العمل طلا و نقره بستگی بسیار زیادی به شرایط مختلف دارد.

سرمایه‌گذاری در طلا

سرمایه‌گذاری در طلا

سرمایه‌گذاری در طلا یکی از سرمایه‌گذاری‌های سنتی در جامعه ایران و حتی جهان است، چراکه این فلز به صورت ذاتی ارزش بالایی دارد و همیشه به عنوان یک کالای گران‌بها شناخته می‌شود و علاوه بر آن بحران‌های منفی سیاسی و اقتصادی تأثیر هیجانی بالایی روی قیمت آن نمی‌گذارد. بنابراین جای تعجب ندارد که اکثر افراد جامعه سعی در سرمایه‌گذاری در این فلز گران‌بها و ارزشمند را داشته باشند و از حق هم نگذریم یکی از بهترین و کم ریسک ترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

طلا در بازار ایران و جهان به شکل‌های مختلفی مانند سکه، شمش، طلای آب‌شده، طلا زینتی، طلای دست دوم و طلای شکسته وجود دارد که روی همه این‌ها می‌توان سرمایه‌گذاری کرد. اما به صورت کلی در بازار ایران بهترین نوع برای سرمایه‌گذاری طلای آب‌شده است، زیرا طلای آب‌شده اجرت ساخت و مالیات ندارد و در عین حال دارای اختلاف قیمت پایین در خرید و فروش و قدرت نقدشوندگی بالا می‌باشد. البته در کنار این مزیت‌ها باید به نقاط ضعف‌ که امکان تقلبی بودن یا ناخالص بودن آن هست نیز اشاره کرد. در پایان چند نکته در مورد سرمایه‌گذاری روی طلا ذکر می‌کنیم.

  • طلا اغلب عملکرد متفاوتی با سهام و اوراق قرضه دارد؛ به این معنی که وقتی ارزش آن‌ها بالا می‌رود، ممکن است قیمت طلا کاهش یابد و برعکس.
  • در زمان تورم و نوسانات بالای اقتصادی، سرمایه‌گذاران از طلا به عنوان سهام دفاعی استفاده می‌کنند. درنتیجه میزان سود بازار طلا، تحت تأثیر وضعیت کلی بازار قرار نمی‌گیرد.
  • ازآنجاکه به طور کلی طلا با سایر دارایی‌ها همبستگی بالایی ندارد، می‌تواند به تنوع پورتفو سرمایه‌گذاران و کاهش نوسانات کمک کند.

سرمایه‌گذاری در نقره

سرمایه‌گذاری در نقره

نقره هم مانند طلا به عنوان ذخیره ثروت و هم به عنوان نوعی مبادله و ارز برای سالیان متمادی مورد استفاده قرار گرفته است. در حالی که طلا معمولاً در معادن اختصاصی طلا در سراسر جهان استخراج می‌شود، نقره محصول جانبی استخراج روی، مس و سرب است. این بدان معناست که برخلاف طلا، تولید نقره می‌تواند از تقاضای آن بیشتر باشد. تقاضا برای نقره یکی از محرک‌های اصلی است که بر قیمت نقره تأثیر می‌گذارد، بنابراین برای سرمایه‌گذاران در هنگام خرید آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

برخلاف طلا، نقره در درجه اول به خاطر استفاده صنعتی اش هست که ارزش زیادی دارد (طبق بررسی‌های انجام شده حدود 57 درصد نقره تولیدی در صنایع مصرف می‌شود اما از آن‌طرف فقط حدود 12 درصد از طلای استخراج شده در صنعت مصرف می‌شود که تازه سهم بزرگی از آن هم در جواهرسازی است)، به همین دلیل با فعالیت کلی بازار ارتباط نزدیک دارد. به عبارت دیگر، وقتی اقتصاد رونق می‌گیرد، تقاضا برای نقره بیشتر از زمانی است که اقتصاد در حالت رکود به سر می‌برد. بنابراین امکان دارد سرمایه‌گذاری روی نقره هنگامی که بازار به سمت رکود در حال حرکت است به اندازه‌ای که تحلیلگران تصور می‌کنند امن نباشد.

سرمایه‌گذاری در طلا یا نقره؟

سرمایه‌گذاری در طلا یا نقره؟

بالأخره سرمایه‌گذاری در طلا بهتر است یا نقره؟ همانطور که بدان اشاره شد این دو فلز علی‌رغم اینکه هر فلزات گران‌بها محسوب می‌شوند، اما تفاوت‌های بارزی دارند. اگر مجدداً بخواهیم آن‌ها را ذکر کنیم باید بگوییم که نقره استفاده صنعتی زیادی دارد ولی طلا این‌گونه نیست. از آن‌طرف طلا به‌شدت تحت عوامل پولی مانند تورم یا نرخ بهره قرار می‌گیرد اما نقره این‌طور نیست. بنابراین نمی‌توان این دو فلز را در سرمایه‌گذاری با همدیگر مقایسه نمود. چراکه هر یک بسته به شرایط می‌تواند تبدیل به گزینه برتر جهت سرمایه‌گذاری و حفظ سرمایه شود.

به طور کلی هنگامی که بی‌ثباتی طلا و نقره را مورد بررسی قرار می‌دهیم متوجه می‌شویم که طلا از نقره باثبات‌تر و ایمن‌تر است اما همیشه این فلز لزوماً بیش‌ترین ثبات را ندارد. در مجموع باید گفت اینکه در چه زمان‌هایی چه دارایی‌هایی را می‌توان به عنوان پناهگاه امن در نظر گرفت به‌شدت وابسته به نوع واکنش سرمایه‌گذاران، نوع بحران (مالی یا سیاسی) و همین طور نگاه به آینده است. روند تاریخی بازار به این صورت است که اگر چشم‌انداز صنعت در کوتاه مدت مثبت باشد نقره می‌تواند گزینه بهتر در نظر گرفته شود اما اگر نتوان به اقتصاد جهانی در کوتاه مدت امید داشت طلا انتخاب مناسب‌تری خواهد بود.