همان طور که میدانید طلا یکی از با ارزش ترین و گرانقیمت ترین فلزات روی زمین است که نقش غیر قابل انکاری در زندگی انسان ها داشته و دارد. اما تا به حال به این فکر کردید که چرا طلا با ارزش است؟ در این مطلب قصد داریم که به این سوال پاسخ دهیم.

طلا کمیاب است

در طول تاریخ فقط 174 هزار تن طلا در توسط انسان استخراج شده است چرا که وجود طلا به صورت خالص در طبیعت بسیار نادر است و مقدار طلایی که در خاک های معدنی وجود دارد نیز بسیار کم است و این کمیاب بودن طلا باعث شده است که طلا تا این حد با ارزش باشد.

طلا کمیاب است

 برای مثال اگر خاک معدنی حاوی 1 درصد طلا باشد آن خاک بسیار با کیفیت محسوب می شود. اصولا طلا در پروسه استخراج فلزاتی مثل مس به عنوان محصول جانبی استخراج می شود و مقدار استخراج آن هم بسیار کم می باشد.

طلا زیبا است

شاید بدیهی ترین پاسخ برای سوال چرا طلا با ارزش است این باشد که چون طلا زیبا است. رنگ زرد براق و درخشنده طلا باعث شده است که از آن به طور گسترده در ساخت جواهرات و زیورآلات، لوزم دکوری و وسایل لوکس استفاده شود.

طلا در برابر اکسیداسیون و خوردگی مقاوم است

طلا در برابر اکسیداسیون، مواد شیمیایی و خوردگی مقاوم است و این ویژگی باعث شده است که از آن در ساخت قطعات الکترونیکی استفاده زیادی شود. به طور مسلم هر چقدر که استفاده از این فلز بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر می رود.

طلا نرم و چکش خوار است

نرم و انعطاف پذیر بودن طلا باعث شده است که کمتر فلزی بتواند نقش آن را در ساخت جواهرات و زیورآلات ایفا کند.

طلا رسانای الکتریکی خوبی است

رسانایی الکتریکی طلا بالا است و این باعث شده است که طلا جای خود را در ساخت قطعات الکترونیکی مستحکم کند و به همین دلیل است که پردازنده های کامپیوتری یا چیپ های حساس کامپیوتری حاوی مقدار زیادی طلا هستند.

طلا برای سرمایه گذاری نگهداری می شود

طلا

چهل درصد طلای تولید شده در جهان به منظور سرمایه گذاری نگهداری می شود. این کار که توسط افراد عادی، شرکت های کوچک و بزرگ و حتی دولت ها و کشورها صورت می گیرد، باعث شده است که حجم زیادی از طلا از دسترس خارج شود و به خودی خود قیمت آن را بالا ببرد.

تقاضا برای طلا زیاد است

همان طور که در گفته های بالا مشخص است، کاربردهای زیاد طلا باعث گردیده است که طلا در عین کمیاب بودن، تقاضای فراوانی داشته باشد. به نظر می آید فقط همین یک مورد کافی است که متوجه شویم که چرا طلا با ارزش است؟