هات پلیت، اجاق بشقابی یا هیتر آزمایشگاهی یکی از وسایل ساده اما مهم آزمایشگاهی است که برای حرارت دادن محلول‌ها و مواد شیمیایی استفاده می‌شود. این وسیله مربعی یا مستطیلی شکل است و یک یا چند صفحه گرد از جنس استیل، چدن، آلومینیوم یا سرامیک روی خود دارد و همچنین دارای المنت هایی است که با برق کار و تولید حرارت می کنند.

بازه دمایی هات پلیت

هات پلیت ها بسته به نوعشان می‌توانند حرارتی در بازه صد تا هفتصد و پنجاه درجه سانتی‌گراد تولید کنند.

هات پلیت

صفحه رویی هات پلیت

همان‌طور که در ابتدای مطلب ذکر شد، صفحه رویی هیتر برقی – که وظیفه انتقال حرارت تولیدشده توسط المنت‌ها به ظرف حاوی محلول‌ را دارد – از جنس استیل، چدن، آلومینیوم یا سرامیک است. اینکه صفحه رویی اجاق شما از چه جنسی باشد، بستگی کامل به مواد و محلول‌هایی دارد که می‌خواهید روی آن حرارتشان دهید. به عنوان مثال اگر محلول‌های اسیدی و خورنده را حرارت می‌دهید، بهتر است هات پلیت شما از جنس سرامیک یا استیل باشد تا بر اثر ریخته شدن احتمالی محلول‌ها روی صفحه (اتفاقی که هرچند وقت یک‌بار در همه آزمایشگاه‌ها و کارگاه ها می‌افتد) زود خراب نشود.

هیتر استیرر

هیتر استیرر یک نوع هات پلیت آزمایشگاهی است که علاوه بر حرارت دادن محلول، قادر است محلول‌ را هم بزند. طرز کارش به این صورت است که آهنربایی در زیر صفحه رویی هات پلیت وجود دارد، وقتی دستگاه روشن می‌شود، در زیر صفحه جریان مغناطیسی شکل می‌گیرد و آهنربای زیر صفحه می‌چرخد. از آن طرف یک آهنربای کوچک به نام مگنت هم در داخل محلول قرار داده می‌شود که چرخش آهنربای زیرین، مگنت را نیز می‌چرخاند و این باعث هم زده شدن محلول می شود.

هیتر استیرر

لازم به ذکر است که در کارگاه‌های استخراج فلزات گران‌بها معمولاً از همان هات پلیت ساده استفاده می‌کنند و تهیه هیتر استیرر لازم و ضروری نیست؛ اگرچه وجود آن کارمان را راحت تر خواهد کرد.

کاربرد در استخراج فلزات گران‌بها

در فرایند استخراج فلزات گران‌بها هات پلیت از وسایل ضروری و بدون جایگزین به شمار می‌آید. از این وسیله بیشتر برای حرارت دادن محلول‌های شیمیایی مثل محلول تیزابی استفاده می‌شود.