استخراج طلا و نقره از خاک های معدنی معمولا به روش سیانید انجام می شود. در این روش خاک ها و سنگ های معدنی خرد و آسیاب می شوند و سپس در محلول سیانیدی حل می گردند و بعد با روش های مختلفی طلا و نقره را از محلول بازیابی می نمایند که در ادامه به توضیح این روش ها خواهیم پرداخت. توجه داشته باشید که بعضی از روش های زیر، امروزه یا کم استفاده می شوند و یا اصلا استفاده نمی شوند. همچنین بعضی از آنها فقط به صورت صنعتی قابل استفاده اند.

اخطار: بازیابی طلا یا نقره به روش سیانیدی، فرآیندی بسیار خطرناک است که می تواند به راحتی منجر به مرگ فرد شود. این روش نیاز به دانش و تجربه فراوان و همچنین تجهیزات و وسایل حافظت شخصی مخصوص و کامل دارد.

استخراج طلا و نقره از محلول سیانیدی

استخراج طلا و نقره با استفاده از براده یا پودر روی

از براده یا پودر روی می توان برای رسوب دادن طلا، نقره و حتی فلزات گروه پلاتین که در محلول سیانیدی حل شده اند استفاده کرد. (البته بد نیست که ذکر کنیم که طلا و نقره در سیانید حل نمی شوند بلکه با سیانید کامپلکس تشکیل می دهند)

این روش امروزه توسط بعضی از معادن و کارخانه های استخراج فلزات گرانبها استفاده می شود و به طور کلی پروسه ای نسبتا ساده است. البته اکثرا به جای براده روی از پودر روی استفاده می شود چرا که پودر روی هم ارزان تر است و هم بازدهی بیشتری دارد.

استخراج طلا و نقره از محلول سیانیدی

رسوب دادن طلا و نقره از محلول سیانیدی با استفاده از پودر آلومینیوم

یکی دیگر از روش های رسوب دادن و استخراج طلا و نقره از محلول سیانیدی، استفاده از پودر آلومینیوم است. البته در این روش علاوه بر پودر آلومینیوم از سدیم هیدروکسید نیز به عنوان یکی از مواد اولیه برای فرآیند استفاده می شود.

کلیات این روش مانند روش پودر روی است، اما امروز کمتر از آن استفاده می شود، چرا که اگر در محلول سیانیدی فقط طلا وجود داشته باشد، پودر آلومینیوم قادر نخواهد بود که همه طلا را از محلول رسوب دهد. به همین خاطر از این روش فقط باید برای محلول هایی استفاده کرد که علاوه بر طلا، نقره هم در خود دارند.

الکترووینینگ محلول سیانیدی

الکترووینینگ یکی از جدیدترین و پرکاربردترین روش های استخراج فلزات – نه فقط فلزات گرانبها – از محلول های اسیدی یا سیانیدی می باشد. در این روش محلول سیانیدی حاوی طلا و نقره به سلول الکترووینینگ پمپ می شوند تا با کمک جریان برق دی سی، طلا و نقره روی کاتد سلول رسوب کنند. این روش توسط بسیاری از معادن و کارخانه های استخراج طلا و نقره استفاده می شود و بزرگترین مزیت آن این است که در این روش، خلوص طلا و نقره تولید شده بسیار بالا خواهد بود.

روش سدیم متابی سولفیت

استخراج طلا و نقره از محلول سیانیدی

شاید تصور کنید که از سدیم متابی سولفیت فقط برای رسوب دادن طلا از محلول تیزابی استفاده می شود. در صورتی که سدیم متابی سولفیت برای استخراج طلا یا حتی نقره از محلول سیانیدی نیز می تواند کاربرد داشته باشد. در واقع این روش در سال 1916 به عنوان جایگزینی برای روش پودر آلومینیوم ابداع شد و امروزه نیز کم و بیش از آن استفاده می شود.

استخراج طلا و نقره با ذغال چوب

روش ذغال چوب در سال 1927 میلادی ابداع شد و به طور گسترده در استرالیا مورد استفاده قرار گرفت، چرا که در آن زمان استفاده از پودر روی بسیار هزینه بر بود. امروزه به دلیل این که روش های بهتر و پربازده تری وجود دارند، تقریبا کسی از این روش استفاده نمی کند یا حداقل به صورت صنعتی از آن استفاده نمی شود. نکته ای که در روش زغال چوب وجود دارد این است که اگرچه ذغال چوب طلا و نقره را طبق یک فرمول و عملکرد رسوب می دهد، اما معمولا رسوب کردن طلا زودتر انجام می شود.