همان‌طور که می‌دانید، طلا به عنوان فلزی گران‌بها فقط در ساخت سکه و جواهرات کاربرد ندارد؛ بلکه کاربرد آن طیف گسترده‌ای از صنایع و مشاغل مختلف ازجمله پزشکی و دندانپزشکی را دربرمی گیرد.

کاربرد طلا در پزشکی

به خاطر خصوصیات شیمیایی و فیزیکی طلا، این فلز يکي از فلزات پرکاربرد در صنعت پزشکي محسوب می‌شود. از کاربردهای طلا در پزشکی به غیر از مصارف درمانی – مثل ساخت داروها و مواردی از این دست – می‌توان به ساخت ابزارآلات جراحی، استفاده در برخی از اعضای مصنوعی بدن، ساخت بعضی از لوازم آزمایشگاهی مثل دماسنج‌های دقیق و … اشاره کرد.

کاربرد طلا در پزشکی

طلا همچنین کاربرد زیادی در ساخت لوازم الکترونیک که در صنعت پزشکی استفاده می‌شوند، دارد. به طوری که بردهای الکترونیکی که از تجهیزات بیمارستانی و اتاق جراحی به دست آمده‌اند، از بهترین و باکیفیت‌ترین بردها جهت بازیافت طلا و سایر فلزات گران‌بها به شمار می‌آیند.

کاربرد طلا در دندانپزشکی

در حدود دو درصد از تقاضاي طلا در دندانپزشكي مصرف مي‌شود؛ چراکه طلا نه تنها فلزی غیر سمی (برخلاف جیوه که آن هم در دندانپزشکی استفاده می‌شود)، سخت، بادوام و مقاوم در برابر خوردگی و پوسیدگی است، بلکه با همان نرخ رشد ميناي دندان منبسط مي‌شود و این موضوع بسیاری مهمی در دندانپزشکی به شمار می‌آید. بيشتر طلاهاي استفاده شده در دندانپزشکي به صورت آلياژ با فلزات دیگر نظیر پلاتين، پالاديوم، نقره و یا حتی مس و روي است و به عنوان دندان مصنوعی، پرکننده یا روکش دندان و سیم ارتودنسی به کار گرفته می‌شود.

 طلا در دندانپزشکی

استفاده از طلا در دندانپزشکی، مزیت‌های زیادی به همراه دارد که از آن‌ها می‌توان به طول عمر بالا، شکل‌پذیر بودن، مقاوم بودن و خطر نداشتن برای سلامتی انسان اشاره کرد. البته استفاده از آن نقاط ضعفی مثل هزینه بالا، اثر نامطلوب بر زیبایی دندان و واکنش احتمالی با قطب های الکتریکی بدن هم دارد.

بازیافت طلا از ضایعات دندانپزشکی

همان‌طور که گفته شد کاربرد طلا در دندانپزشکی بیشتر در ساخت دندان مصنوعی یا پرکردن دندان خراب یا روکش دندان است. بنابراین بازیافت آن‌هم عمدتاً از ضایعات این اقلام یعنی پرکننده و آمالگام دندان یا دندان مصنوعی صورت می‌گیرد.